Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Effects of Combined Environmental Factors on Stiffness and Rutting Properties of Warm Mix Asphalt

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F21%3A00350260" target="_blank" >RIV/68407700:21110/21:00350260 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.22119/IJTE.2021.209944.1502" target="_blank" >https://doi.org/10.22119/IJTE.2021.209944.1502</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.22119/IJTE.2021.209944.1502" target="_blank" >10.22119/IJTE.2021.209944.1502</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Effects of Combined Environmental Factors on Stiffness and Rutting Properties of Warm Mix Asphalt

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Warm mix asphalt (WMA) is a sustainable clean product that can be fabricated at lower temperatures. This is an environmentally friendly mixture due to its lower emission and energy consumption in asphalt production plants. Moisture conditioning and aging process are two environmental factors that can adversely affect the stiffness properties of this product. In the field, WMAs are subjected to both moisture damage and aging. In this paper, a new laboratory method was used for evaluating the combined effects of aging and moisture conditioning of WMA samples. WMA specimens were fabricated at various compaction temperatures with different amounts of a surfactant-wax warm additive. Stiffness properties of asphalt mixtures were quantified from the resilient modulus and dynamic creep test. The results showed that moisture conditioning and aging are competing to affect the stiffness properties of mixtures. Polymer modified asphalt mixtures were found to be less susceptible to moisture damage when compared to mixtures fabricated with unmodified binder. Compaction temperature was the most significant factor that affected the resilient modulus of WMA. In the dynamic creep test, the combined effects of aging and moisture conditioning reduced the cumulative micro strain of samples regardless of binder type, additive content and compaction temperature.

  • Název v anglickém jazyce

    Effects of Combined Environmental Factors on Stiffness and Rutting Properties of Warm Mix Asphalt

  • Popis výsledku anglicky

    Warm mix asphalt (WMA) is a sustainable clean product that can be fabricated at lower temperatures. This is an environmentally friendly mixture due to its lower emission and energy consumption in asphalt production plants. Moisture conditioning and aging process are two environmental factors that can adversely affect the stiffness properties of this product. In the field, WMAs are subjected to both moisture damage and aging. In this paper, a new laboratory method was used for evaluating the combined effects of aging and moisture conditioning of WMA samples. WMA specimens were fabricated at various compaction temperatures with different amounts of a surfactant-wax warm additive. Stiffness properties of asphalt mixtures were quantified from the resilient modulus and dynamic creep test. The results showed that moisture conditioning and aging are competing to affect the stiffness properties of mixtures. Polymer modified asphalt mixtures were found to be less susceptible to moisture damage when compared to mixtures fabricated with unmodified binder. Compaction temperature was the most significant factor that affected the resilient modulus of WMA. In the dynamic creep test, the combined effects of aging and moisture conditioning reduced the cumulative micro strain of samples regardless of binder type, additive content and compaction temperature.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Transportation Engineering

  • ISSN

    2322-259X

  • e-ISSN

    2538-3728

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    IR - Íránská islámská republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    363-382

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus