Výpravní budovy smíšených nebo osobních železničních stanic – proměna jejich role ve 21. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F21%3A00354761" target="_blank" >RIV/68407700:21110/21:00354761 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21260/21:00354761
Výsledek na webu
<a href="http://admin.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?id=637&db=csupuzemi_1" target="_blank" >http://admin.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?id=637&db=csupuzemi_1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výpravní budovy smíšených nebo osobních železničních stanic – proměna jejich role ve 21. století
Popis výsledku v původním jazyce
Výpravní budovy jsou pozemní stavby v areálu železničních stanic určené pro poskytování přepravních a navazujících služeb cestujícím a přepravcům a dosud obvykle také spojené s prostory pro řízení železničního provozu a další činnosti provozovatele železniční dráhy. Většina výpravních budov na žel. tratích v ČR byla vystavěna při vzniku příslušných žel. tratí, tedy obvykle v 2. polovině 19. století, přičemž jejich dispozice a velikost odpovídala jednak tehdejšímu vysokému podílu lidské práce na řízení a organizování žel. provozu, a jednak velkým nárokům cestujících na služby a úkony bezprostředně související s jejich přepravou po železnici, navíc ještě umocněným třemi vozovými třídami. Především na přelomu 20. a 21. století dochází v Evropě ke změně role železniční dopravy. Jednak dochází k masivnímu nasazení moderních zabezpečovacích systémů a dálkového řízení žel. provozu, a jednak se mění druhy a způsoby pořízení jízdních dokladů, pravidelnost dojíždění a dochází k těsnějšímu provázání s dalšími druhy dopravy. Tomu odpovídají i zcela jiné nároky na vybavení, uspořádání a velikost výpravních budov, které pramení rovněž z majetkových a organizačních změn v žel. dopravě jako celku. Jaký je tedy vývoj v oblasti úkolů, které mají výpravní budovy plnit od doby vzniku prvních železničních tratí až do současnosti a ve výhledu do budoucnosti, a jak tomu odpovídaly/odpovídají požadavky na jejich dispozici, rozsah a architektonické ztvárnění, to bude obsahem první velké kapitoly příspěvku. Jak se s touto oblastí snaží vypořádat Česká republika a jak to řeší v sousedních státech, především v Německu, bude možné zjistit z druhé části příspěvku. Jedním z hlavních metodických nástrojů pro plánování využití a úprav výpravních budov je Koncepce při nakládání s nemovitostmi osobních nádraží.
Název v anglickém jazyce
Station Buildings of Mixed or Passenger Railway Stations – the Transformation of their Role in the 21st Century
Popis výsledku anglicky
Station buildings are buildings in the area of railway stations intended for the provision of transport and related services and so far usually also associated with areas for railway traffic control and other railway infrastructure manager’s activities. The major part of the station buildings in the Czechia was built during the construction of the relevant railways lines, usually in the second half of the 19th century. Therefore, disposition and size of the railway buildings corresponded to – on the one hand – the high share of human labour in the railway traffic control and – on the other hand – the high demands of passengers for services directly related to their carriage by rail transport, further enhanced by the three carriage classes. The role of rail transport was changing in Europe especially at the turn of the 20th and 21st centuries. There was a massive deployment of modern railway control systems and centralized traffic control, and simultaneously, the types and methods of buying tickets and the regularity of commuting are changing, and interchanging with other modes of transport is more frequent. This corresponds to completely different demands on the equipment, disposition and size of station buildings, which also results from property and organizational changes in rail transport. Thus, what will be the development in the field of tasks that station buildings have to perform from the time of the first railway lines to the present and in the future, and how the requirements for their disposition, size and architectural design corresponded / correspond will be the content of the first large chapter of the paper. It will be possible to determine from the second part of the paper how the Czechia and neighbouring countries, especially Germany, are trying to deal with this area. One of the main methodological tools for planning the use and modification of station buildings is the Concept of Passenger Station Management.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Člověk, stavba a územní plánování 14
ISBN
978-80-01-06893-9
ISSN
2336-7687
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
188-210
Název nakladatele
Fakulta stavební
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha online
Datum konání akce
11. 11. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—