Územně plánovací dokumentace na regionální úrovni
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F22%3A00360249" target="_blank" >RIV/68407700:21110/22:00360249 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://admin.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?id=702&db=csupuzemi_1" target="_blank" >http://admin.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?id=702&db=csupuzemi_1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Územně plánovací dokumentace na regionální úrovni
Popis výsledku v původním jazyce
Územně plánovací dokumentace představuje základní a závazný nástroj pro usměrňování rozvoje v území a rozhodování v území. Klíčovou roli přitom hrají zejména územně plánovací dokumentace zpracovávané pro celé území České republiky – územní rozvojový plán – a území jednotlivých krajů – zásady územního rozvoje; tyto stanovují výchozí rámec pro navazující územně plánovací činnost obcí. Ze své povahy, která je definována právní úpravou prostřednictvím hierarchie územně plánovacích dokumentací, se jedná o koncepční nástroje, čemuž odpovídá jejich měřítko zpracování a míra podrobnosti. Obě tyto územně plánovací dokumentace nesmí obsahovat podrobnosti náležející svým obsahem územnímu plánu, regulačnímu plánu nebo navazujícím rozhodnutím, jinak by došlo k nedůvodnému (nepřiměřenému) zásahu do samostatné působnosti obcí, a tedy zásadnímu narušení principu subsidiarity v případech, které spadají do jejich kompetence. Ve světle dané problematiky je na místě klást si otázku, zda tato teoretická východiska a další zákonem stanovené požadavky a mantinely jsou v praxi aplikované, resp. aplikovatelné. Rozklíčováním této otázky je následně možno zhodnotit, zda územní rozvojový plán a zásady územního rozvoje svým soudobým pojetím skutečně představují koncepční nástroje, které poskytují státu, krajům, obcím i oprávněným investorům příslušných záměrů dostatek právní jistoty a flexibility pro koordinaci a realizaci soukromých a veřejných zájmů (zejména dopravní a technické infrastruktury), nebo se jedná o nástroje rigidní, které nejsou schopny flexibilně reagovat na aktuální požadavky na změny využití území. V druhém případě pak potenciálně může dojít ke snížení možnosti efektivního usměrňování rozvoje v území a horší koordinaci územně plánovací činnosti obcí, která je na té nadřazené fakticky závislá, a zároveň ke ztížení rozhodování příslušných správních orgánů. Schopnost efektivně usměrňovat rozvoj území je však přitom elementárním znakem vyspělých společností a základním předpokladem k naplňování cílů udržitelného rozvoje území.
Název v anglickém jazyce
Spatial Planning Documentation at Regional Level
Popis výsledku anglicky
Spatial planning documentation is a basic and binding tool for guiding development in the territory and decision-making in the territory. Spatial planning documentation prepared for the entire territory of the Czech Republic - the territorial development plan - and the territory of individual regions - the principles of territorial development play a key role in this; these set the initial framework for follow-up spatial planning activities of municipalities. By their nature, which is defined by legislation through a hierarchy of spatial planning documentation, these are conceptual tools, which correspond to their scale of processing and level of detail. Both of these spatial planning documentation must not contain details belonging to the master plan, regulatory plan or subsequent decision, otherwise there would be unreasonable (disproportionate) interference in the independent competence of municipalities, and thus a fundamental violation of the principle of subsidiarity in cases falling within their competence. In the light of the given issue, it is appropriate to ask the question whether these theoretical starting points and other statutory requirements and guidelines are applied in practice, respectively applicable. By deciphering this question, it is then possible to assess whether the territorial development plan and principles of territorial development really represent conceptual tools that provide the state, regions, municipalities and eligible investors with sufficient legal certainty and flexibility to coordinate and implement private and public interests (especially by transport and technical infrastructure), or these are rigid tools that are not able to respond flexibly to current demands for land use change. In the second case, there is a potential for a reduction in the possibility of effective direction of development in the territory and poorer coordination of spatial planning activities of municipalities, which is in fact dependent on the superior, and at the same time make the decision of the relevant administrative authorities more difficult. However, the ability to effectively direct the development of the territory is an elementary feature of advanced societies and a basic prerequisite for meeting the goals of sustainable development.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20103 - Architecture engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Člověk, stavba a územní plánování 15
ISBN
978-80-01-07049-9
ISSN
2336-7687
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
228-242
Název nakladatele
Fakulta stavební
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Fakulta stavební, ČVUT, Praha
Datum konání akce
24. 11. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—