Trvanlivost cementobetonových krytů - vznik jako důsledek hydratace a vysychání trhlin
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F22%3A00360819" target="_blank" >RIV/68407700:21110/22:00360819 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Trvanlivost cementobetonových krytů - vznik jako důsledek hydratace a vysychání trhlin
Popis výsledku v původním jazyce
Trvanlivost cementobetonových krytů (CBK) vozovek je z velké míry ovlivňována trhlinami, které jako neviditelné vznikají již v počátečních stádiích tuhnutí a tvrdnutí betonu a které se mohou postupem času dále rozvíjet vlivem dopravy a působením vnějších podmínek až do vzniku viditelných poruch. Článek shrnuje dva mechanismy vzniku okem neviditelných a viditelných trhlin na cementobetonových krytech. První skupinu tvoří trhliny, které vznikají jako důsledek objemové kontrakce při hydrataci v heterogenní mikrostruktuře betonu. Článek ukazuje 3D obrázek trhlin, které byly experimentálně zachyceny pomocí mikrotomografu. Druhou skupinu tvoří trhliny od vnějšího vysychání, které jsou zapříčiněny gradientem vlhkosti. Účinek vlivu hydratace a vysychání je demonstrován na smršťujících prstencích pro 25 cementů, kde 10 cementů je komerčních a 15 je vyrobeno na zakázku. Výsledky konzistentně ukazují, že zpomalení reaktivity cementů prodlužuje dobu porušení prstence a cementy se stávají více odolnými proti vzniku trhlin od vysychání. S ohledem na revizi normy ČSN 73 6123-1 a změnách ve výrobě cementů je snížení reaktivity cementů vítanou změnou, která má zajistit delší životnost cementobetonových krytů.
Název v anglickém jazyce
Durability of concrete pavements - the formation of cracks as a result of hydration and drying
Popis výsledku anglicky
The durability of cement concrete pavements (CP) of roadways is largely influenced by cracks, which appear as invisible already in the initial stages of solidification and hardening of concrete and which can develop further over time due to the influence of traffic and external conditions until the appearance of visible defects. The article summarizes two mechanisms of invisible and visible cracks on cement concrete covers. The first group consists of cracks that arise as a result of volume contraction during hydration in the heterogeneous microstructure of concrete. The article shows a 3D image of cracks that were experimentally captured using a microtomograph. The second group consists of cracks from external drying, which are caused by a humidity gradient. The effect of hydration and drying effects is demonstrated on shrink rings for 25 cements, where 10 cements are commercial and 15 are custom made. The results consistently show that slowing down the reactivity of the cements increases the ring failure time and the cements become more resistant to desiccation cracking. With regard to the revision of the ČSN 73 6123-1 standard and changes in cement production, reducing the reactivity of cements is a welcome change that should ensure a longer service life of concrete covers.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA21-03118S" target="_blank" >GA21-03118S: Termo-hygro-mechanický model betonových vozovek</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Betonové vozovky 2022
ISBN
978-80-906541-8-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
139-147
Název nakladatele
Výzkumný ústav maltovin Praha
Místo vydání
Praha 5
Místo konání akce
Čestlice
Datum konání akce
3. 11. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—