Vliv hydratace a vysychání na vznik trhlin v cementobetonových krytech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F23%3A00364773" target="_blank" >RIV/68407700:21110/23:00364773 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ebeton.cz/casopis-beton/" target="_blank" >https://www.ebeton.cz/casopis-beton/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv hydratace a vysychání na vznik trhlin v cementobetonových krytech
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá mechanismem vzniku viditelných trhlin v cementobetonových krytech (CBK) jako důsledku spojování neviditelných trhlin v mikrostruktuře během hydratace a vysychání. Zkoušky na smršťujících prstencích potvrdily příznivý účinek zpomalené reaktivity cementu. Termo-hygro-mechanický model desky CBK prokázal, že ze všech běžných zatěžovacích stavů vede vysychání k největším tahovým napětím a volba houževnatých materiálů s pomalou hydratací je tak pro eliminaci viditelných povrchových trhlin klíčová.
Název v anglickém jazyce
Effect of hydration and drying out on crack formation in concrete pavements
Popis výsledku anglicky
EFFECTS OF HYDRATION AND DRYING OUT ON CRACK FORMATION IN CONCRETE PAVEMENTS The article deals with the mechanism of the formation of visible cracks in concrete pavements by a coalescement of invisible microstructural cracks during hydration and drying. Ring shrinkage tests confirmed the beneficial role of cement of a slow reactivity. A thermo-hygro-mechanical model of a concrete pavement slab has shown that the drying out process generates the greatest tensile stresses of all in the loading cases considered. The selection of tough materials with a slow hydration is therefore the key to the elimination of visible surface cracking.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA21-03118S" target="_blank" >GA21-03118S: Termo-hygro-mechanický model betonových vozovek</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Beton
ISSN
1213-3116
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
62-67
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—