Použití pojiv typu PMB RC v asfaltových směsích s R-materiálem – od návrhu k realizaci
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F22%3A00361121" target="_blank" >RIV/68407700:21110/22:00361121 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/zobrazcislo?rok=2022&mesic=10" target="_blank" >http://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/zobrazcislo?rok=2022&mesic=10</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Použití pojiv typu PMB RC v asfaltových směsích s R-materiálem – od návrhu k realizaci
Popis výsledku v původním jazyce
Asfaltová pojiva typu „PMB RC“ jsou speciálním typem modifikovaného asfaltového pojiva, které je určené pro výrobu asfaltové směsi se zvýšeným obsahem R-materiálu. Asfaltová pojiva typu PMB RC obsahují vyšší podíl polymeru, který je nutný k docílení dostatečného účinku modifikace v asfaltové směsi, kde část pojiva tvoří zestárnutý asfalt v R-materiálu. Tento koncept asfaltového modifikovaného pojiva se zvýšeným obsahem elastomeru je v evropském měřítku řadu let znám a v některých zemích úspěšně využíván, avšak v České republice si dosud nenašel plnohodnotné uplatnění. Je to do značné míry způsobeno především technickými předpisy, které dovolují zpravidla použití pouze 15 % R-materiálu v asfaltových směsích, kde se současně uplatní polymerem modifikovaný asfalt (PMB). Prezentovaný článek shrnuje poznatky získané s využitím PMB RC u asfaltových směsí typu ACL, resp. ACP. Článek porovnává vlastnosti stanovené v laboratoři při návrhu zkoušek typu s výsledky kontrolních zkoušek a zkoušek stanovených na vývrtech z reálné stavby. Z výsledků jasně vyplývá pozitivní vliv asfaltového pojiva PMB RC na vlastnosti asfaltových směsí, i se zvýšeným obsahem R-materiálu. V silničním stavitelství by měla být větší snaha o používání rozumné míry R-materiálu i u asfaltových směsí na komunikacích vyššího dopravního významu, protože právě u staveb dálnic či silnic I. třídy se jedná o velká množství materiálu, který lze na jedné straně ušetřit a na straně druhé materiálově efektivně zhodnotit.
Název v anglickém jazyce
Use of PMB RC bitumen type in asphalt mixtures with reclaimed asphalt - from the design to paving
Popis výsledku anglicky
The `PMB RC’ binders are a special type of polymer modified binders, which are designed for production of asphalt mixtures with elevated reclaimed asphalt content. PMB RC binders contain a higher amount of polymer, which is necessary to achieve a sufficient modification effect in the asphalt mixture, where part of the binder consists of aged bitumen present in the reclaimed asphalt. This concept of modified binder with increased elastomer content has been known in Europe for many years and successfully used in some countries, but has not yet found full application in the Czech Republic. This is largely due to the technical specifications, which generally allow the use of only 15 % of reclaimed asphalt in asphalt mixtures where polymer modified bitumen (PMB) is used. The paper summarises the findings obtained with the use of PMB RC in ACbinder, resp. ACbase asphalt mixtures. The paper compares the properties determined in the laboratory during the initial type testing with the results of control tests and tests determined on core specimens taken from the construction site. The results clearly show the positive effect of PMB RC binder on the properties of asphalt mixtures, even with elevated reclaimed asphalt content. In road constructions industry, more effort should be made to use a reasonable level of reclaimed asphalt even in asphalt mixtures on roads with higher traffic importance (higher traffic loading), because it is precisely in the construction of motorways or trunk roads that large quantities of material are involved, which can be saved on the one hand and recovered in a material-efficient manner on the other.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
83
Číslo periodika v rámci svazku
10
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
30-35
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—