Hygro-thermo-mechanical model for concrete pavement from an early age to a long-term performance
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F23%3A00367763" target="_blank" >RIV/68407700:21110/23:00367763 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2023.133068" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2023.133068</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2023.133068" target="_blank" >10.1016/j.conbuildmat.2023.133068</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Hygro-thermo-mechanical model for concrete pavement from an early age to a long-term performance
Popis výsledku v původním jazyce
A new 3D hygro-thermo-mechanical model for a single concrete pavement slab is formulated with the objective to capture slab behavior from casting to long-term drying. Strain and temperature data from five-year continuous monitoring system served for calibration and validation. Four simulated scenarios show temperature analysis after concrete casting, cyclic temperature effect and stress/strain response for traffic load and long-term drying. The results show that slab drying leads to the highest principal tensile stress on the surface and induces surface cracking when combined with temperature and traffic effects.
Název v anglickém jazyce
Hygro-thermo-mechanical model for concrete pavement from an early age to a long-term performance
Popis výsledku anglicky
A new 3D hygro-thermo-mechanical model for a single concrete pavement slab is formulated with the objective to capture slab behavior from casting to long-term drying. Strain and temperature data from five-year continuous monitoring system served for calibration and validation. Four simulated scenarios show temperature analysis after concrete casting, cyclic temperature effect and stress/strain response for traffic load and long-term drying. The results show that slab drying leads to the highest principal tensile stress on the surface and induces surface cracking when combined with temperature and traffic effects.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA21-03118S" target="_blank" >GA21-03118S: Termo-hygro-mechanický model betonových vozovek</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Construction and Building Materials
ISSN
0950-0618
e-ISSN
1879-0526
Svazek periodika
403
Číslo periodika v rámci svazku
November
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
001071337600001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85170082490