Hygro-mechanical model for concrete pavement with long-term drying analysis
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F23%3A00367092" target="_blank" >RIV/68407700:21110/23:00367092 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.14311/APP.2023.40.0104" target="_blank" >https://doi.org/10.14311/APP.2023.40.0104</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14311/APP.2023.40.0104" target="_blank" >10.14311/APP.2023.40.0104</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Hygro-mechanical model for concrete pavement with long-term drying analysis
Popis výsledku v původním jazyce
Concrete pavements are subjected to the combination of moisture transport, heat transport and traffic loading. A hygro-mechanical 3D finite element model was created in OOFEM software in order to analyse the stress field and deformed shape from a long-term non-uniform drying. The model uses a staggered approach, solving moisture transfer weakly coupled with MPS viscoelastic model for ageing concrete creep and shrinkage. Moisture transport and mechanical sub-models are calibrated with lab experiments, long-term monitoring on D1 highway and data from 40 year old highway pavement. The slab geometry is 3.5x5.0x0.29 m, resting on elastic Winkler-Pasternak foundation. The validation covers autogenous and drying strain on the slab. The models predict drying-induced tensile stress up to 3.3 MPa, inducing additional loading on the slab, uncaptured by current design methods.
Název v anglickém jazyce
Hygro-mechanical model for concrete pavement with long-term drying analysis
Popis výsledku anglicky
Concrete pavements are subjected to the combination of moisture transport, heat transport and traffic loading. A hygro-mechanical 3D finite element model was created in OOFEM software in order to analyse the stress field and deformed shape from a long-term non-uniform drying. The model uses a staggered approach, solving moisture transfer weakly coupled with MPS viscoelastic model for ageing concrete creep and shrinkage. Moisture transport and mechanical sub-models are calibrated with lab experiments, long-term monitoring on D1 highway and data from 40 year old highway pavement. The slab geometry is 3.5x5.0x0.29 m, resting on elastic Winkler-Pasternak foundation. The validation covers autogenous and drying strain on the slab. The models predict drying-induced tensile stress up to 3.3 MPa, inducing additional loading on the slab, uncaptured by current design methods.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA21-03118S" target="_blank" >GA21-03118S: Termo-hygro-mechanický model betonových vozovek</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
NMM 2022 Nano & Macro Mechanics
ISBN
978-80-01-07186-1
ISSN
2336-5382
e-ISSN
2336-5382
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
104-110
Název nakladatele
České vysoké učení technické v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
15. 9. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—