Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Finite element analysis of concrete pavement subjected to thermal loading

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F23%3A00367798" target="_blank" >RIV/68407700:21110/23:00367798 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1063/5.0158610" target="_blank" >https://doi.org/10.1063/5.0158610</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1063/5.0158610" target="_blank" >10.1063/5.0158610</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Finite element analysis of concrete pavement subjected to thermal loading

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Concrete pavements are subjected to loading by environmental actions and vehicle loads influencing their design and impairing the service time. A thermo-mechanical 3D finite element model is created in OOFEM software, designed to analyze the stress field induced by non-linear, non-stationary temperature characteristic daily cycles, both from summer and winter periods. This model uses a staggered approach, solving heat transfer followed by linear elasticity and contact problem. Heat transport model is calibrated with three year continuous monitoring of a real highway slab. Thermal loading is driven by air temperature and sun irradiation boundary conditions. The resulting temperature field is used to obtain stress response of a single slab 3.5x5.0x0.29 m, resting on elastic Winkler-Pasternak foundation. The interface between the slab and foundation is designed to allow separation of the slab when interface elements are subjected to tension. The results show that temperature field prediction is accurate for summer and winter period. The mechanical response of the model shows that stress induced by summer temperature is higher than by winter scenario, achieving maximal tensile stress 1.8 MPa and 0.7 MPa respectively.

  • Název v anglickém jazyce

    Finite element analysis of concrete pavement subjected to thermal loading

  • Popis výsledku anglicky

    Concrete pavements are subjected to loading by environmental actions and vehicle loads influencing their design and impairing the service time. A thermo-mechanical 3D finite element model is created in OOFEM software, designed to analyze the stress field induced by non-linear, non-stationary temperature characteristic daily cycles, both from summer and winter periods. This model uses a staggered approach, solving heat transfer followed by linear elasticity and contact problem. Heat transport model is calibrated with three year continuous monitoring of a real highway slab. Thermal loading is driven by air temperature and sun irradiation boundary conditions. The resulting temperature field is used to obtain stress response of a single slab 3.5x5.0x0.29 m, resting on elastic Winkler-Pasternak foundation. The interface between the slab and foundation is designed to allow separation of the slab when interface elements are subjected to tension. The results show that temperature field prediction is accurate for summer and winter period. The mechanical response of the model shows that stress induced by summer temperature is higher than by winter scenario, achieving maximal tensile stress 1.8 MPa and 0.7 MPa respectively.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA21-03118S" target="_blank" >GA21-03118S: Termo-hygro-mechanický model betonových vozovek</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    14th Conference of Civil and Environmental Engineering for PhD Students and Young Scientists: Young Scientist 2022

  • ISBN

    9780735446007

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    "020010-1"-"020010-9"

  • Název nakladatele

    AIP Conference Proceedings

  • Místo vydání

    New York

  • Místo konání akce

    Čingov

  • Datum konání akce

    27. 6. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku