Nová metoda funkčního návrhu asfaltové směsi zohledňující geometrii kameniva
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F23%3A00370342" target="_blank" >RIV/68407700:21110/23:00370342 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nová metoda funkčního návrhu asfaltové směsi zohledňující geometrii kameniva
Popis výsledku v původním jazyce
Asfaltové směsi se běžně navrhují metodou postupné iterace. Frakce kameniva, fileru, asfaltového pojiva a přísad se volí v takovém zastoupení, aby se dosáhlo určitých parametrů. Asfaltové směsi mohou například vyžadovat konkrétní trvanlivost, odolnost vůči různým vlivům (zatížení, povětrnostní podmínky) a míru zpracovatelnosti. Prezentovaná studie představuje novou metodu funkčního návrhu asfaltové směsi, která vychází z mezerovitosti, zpracovatelnosti, Marshallovy stability a přetvoření a současně zohledňuje geometrii kameniva. Tato metoda je založena na myšlence, že geometrie kameniva, jeho třídění a další prvky v asfaltové směsi, např. objem kameniva, fileru a asfaltového pojiva, ovlivňují topologii zhutnění a mechanické vlastnosti asfaltové směsi. Metoda návrhu asfaltové směsi je založena na zpracování velkého souboru dat. Nejprve jsou geometrické charakteristiky kameniva v asfaltových směsích získány nástroji a technikami obrazové analýzy. Dále se pomocí softwaru provede odhad počet zrn kameniva a objem asfaltového tmelu (asfaltu, filer a zrna kameniva menší než 2 mm), a to ve stanovené hmotnosti asfaltové směsi. Pomocí korelací mezi mezerovitostí, Marshallovou stabilitou a zpracovatelností na jedné straně a počtem kameniva a objemem tmelu na straně druhé, se získá návrh splňující požadované vlastnosti. Korelace jsou založeny na počtu kameniva v určité hmotnosti asfaltové směsi; lze je tedy použít pro návrh směsi s libovolným typem kameniva. Autoři dospěli k závěru, že znalost geometrie kameniva je pro navrhování asfaltových směsí jeden z nejdůležitějších faktorů.
Název v anglickém jazyce
A novel performance-based method to design asphalt mixtures
Popis výsledku anglicky
This paper introduces a new, efficient asphalt mix design method that minimizes the need for time-consuming and resource-intensive physical and mechanical tests to determine the properties of new asphalt mixtures. The method focuses on the quantity of aggregates and the volume of mastic to estimate the air voids content, resilient stiffness modulus, Marshall stability, and flow requirements in accordance with industry standards. Statistical analysis shows that the key properties of asphalt mixtures are primarily influenced by the number of aggregates and volume of mastic. Nomographs are provided to predict these properties based on the mixture's gradation and mastic volume. The proposed method's feasibility is demonstrated by accurately predicting the gradations and properties of six different mixtures. Additionally, the paper suggests the use of 3D models for asphalt mixtures, allowing for the observation of aggregate distribution and air voids before testing the mixtures' mechanical properties.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Asfaltové vozovky 2023
ISBN
978-80-906809-9-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
50-64
Název nakladatele
Sdružení pro výstavbu silnic
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
České Budějovice
Datum konání akce
28. 11. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—