Objemový motor nové koncepce pro využití nízkopotenciálového tepla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F08%3A02152222" target="_blank" >RIV/68407700:21220/08:02152222 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Novel Positive-Displacement Engine for the Use of Low-Temperature Heat
Popis výsledku v původním jazyce
The development of a new engine concept is presented as an example of the use of simulation methods in an early stage of design. A novel positive displacement engine component with a cycling piston using conchoid mechanism (unlike a Wankel engine) is used. The five-period cycle realized inside and between four positive displacement components has been developed. The cycle appears to be competitive to current Stirling engine cycles. The heat supply period can be realized in a heat exchanger at controlable pressure/volume conditions combining changes of volume at the second stage of a compressor side and the first of an expander side. Expansion is performed to the atmospheric pressure. The need for low-temperature heat exchanger is avoided by the use ofan open cycle with air as working fluid. The cycle efficiency was estimated by idealized cycle to confirm the potential of the engine at limited heat supply temperatures.
Název v anglickém jazyce
Novel Positive-Displacement Engine for the Use of Low-Temperature Heat
Popis výsledku anglicky
The development of a new engine concept is presented as an example of the use of simulation methods in an early stage of design. A novel positive displacement engine component with a cycling piston using conchoid mechanism (unlike a Wankel engine) is used. The five-period cycle realized inside and between four positive displacement components has been developed. The cycle appears to be competitive to current Stirling engine cycles. The heat supply period can be realized in a heat exchanger at controlable pressure/volume conditions combining changes of volume at the second stage of a compressor side and the first of an expander side. Expansion is performed to the atmospheric pressure. The need for low-temperature heat exchanger is avoided by the use ofan open cycle with air as working fluid. The cycle efficiency was estimated by idealized cycle to confirm the potential of the engine at limited heat supply temperatures.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BJ - Termodynamika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
MECCA Journal of Middle European Construction and Design of Cars
ISSN
1214-0821
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—