*The effects of Spark Timing, Unburned Gas Temperature, and Negative Valve Overlap on the Rates of Stoichiometric Spark Assisted Compression Ignition Combustion
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F13%3A00227702" target="_blank" >RIV/68407700:21220/13:00227702 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.apenergy.2013.01.038" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.apenergy.2013.01.038</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.apenergy.2013.01.038" target="_blank" >10.1016/j.apenergy.2013.01.038</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
*The effects of Spark Timing, Unburned Gas Temperature, and Negative Valve Overlap on the Rates of Stoichiometric Spark Assisted Compression Ignition Combustion
Popis výsledku v původním jazyce
*Spark assisted compression ignition (SACI) combustion is a potential means of extending the high load limit of homogeneous charge compression ignition (HCCI) while maintaining high thermal efficiency. In these experiments, an HCCI engine equipped with fully-flexible valve actuation was used to explore the effect of spark assist in controlling peak heat release rates. Fueling rate was held constant at 19mg/cycle with a net indicated mean effective pressure (IMEPn) of ~6.5bar. The fraction of flame heatrelease was varied from 18% to 34% by controlling spark timing and unburned gas temperature (Tu) via changes in internal and external exhaust gas recirculation (EGR). Internal EGR was adjusted by varying the duration of negative valve overlap (NVO). Thisstrategy also allowed mixture composition and equivalence ratio (?=1.0) to be maintained. It was found that combustion phasing (CA50) could be held constant while reducing peak heat release rates by ~40% and ringing intensity by ~75% wit
Název v anglickém jazyce
*The effects of Spark Timing, Unburned Gas Temperature, and Negative Valve Overlap on the Rates of Stoichiometric Spark Assisted Compression Ignition Combustion
Popis výsledku anglicky
*Spark assisted compression ignition (SACI) combustion is a potential means of extending the high load limit of homogeneous charge compression ignition (HCCI) while maintaining high thermal efficiency. In these experiments, an HCCI engine equipped with fully-flexible valve actuation was used to explore the effect of spark assist in controlling peak heat release rates. Fueling rate was held constant at 19mg/cycle with a net indicated mean effective pressure (IMEPn) of ~6.5bar. The fraction of flame heatrelease was varied from 18% to 34% by controlling spark timing and unburned gas temperature (Tu) via changes in internal and external exhaust gas recirculation (EGR). Internal EGR was adjusted by varying the duration of negative valve overlap (NVO). Thisstrategy also allowed mixture composition and equivalence ratio (?=1.0) to be maintained. It was found that combustion phasing (CA50) could be held constant while reducing peak heat release rates by ~40% and ringing intensity by ~75% wit
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JT - Pohon, motory a paliva
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/ED2.1.00%2F03.0125" target="_blank" >ED2.1.00/03.0125: Pořízení technologie pro Centrum vozidel udržitelné mobility</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Applied Energy
ISSN
0306-2619
e-ISSN
—
Svazek periodika
105
Číslo periodika v rámci svazku
May
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
407-417
Kód UT WoS článku
000316831800041
EID výsledku v databázi Scopus
—