A computational study on the impact of cycle-to-cycle combustion fluctuations on fuel consumption and knock in steady-state and drivecycle operation
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F13%3A00229510" target="_blank" >RIV/68407700:21220/13:00229510 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.scopus.com/record/display.url?eid=2-s2.0-84890338029&origin=inward&txGid=6ADAE22518675D1BCC2C01A9A14CD40F.aqHV0EoE4xlIF3hgVWgA%3a12" target="_blank" >http://www.scopus.com/record/display.url?eid=2-s2.0-84890338029&origin=inward&txGid=6ADAE22518675D1BCC2C01A9A14CD40F.aqHV0EoE4xlIF3hgVWgA%3a12</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.4271/2013-24-0030" target="_blank" >10.4271/2013-24-0030</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
A computational study on the impact of cycle-to-cycle combustion fluctuations on fuel consumption and knock in steady-state and drivecycle operation
Popis výsledku v původním jazyce
In spark-ignition engines, fluctuations of the in-cylinder pressure trace and the apparent rate of heat release are usually observed from one cycle to another. These Cycle-to-Cycle Variations (CCV) are affected by the early flame development and the subsequent flame front propagation. The CCV are responsible for engine performance (e.g. fuel consumption) and the knock behavior. The occurrence of the phenomena is unpredictable and the stochastic nature offers challenges in the optimization of engine control strategies. In the present work, CCV are analyzed in terms of their impact on the engine knock behavior and the related efficiency. Target is to estimate the possible fuel consumption savings in steady-state operation and in the drivecycle, when CCV are reduced. Since CCV are immanent on real engines, such a study can only be done by means of simulation. For the analysis different tools are applied, from 1-D gas dynamic models with detailed combustion modeling to real-time capable engine and vehicle system simulation.
Název v anglickém jazyce
A computational study on the impact of cycle-to-cycle combustion fluctuations on fuel consumption and knock in steady-state and drivecycle operation
Popis výsledku anglicky
In spark-ignition engines, fluctuations of the in-cylinder pressure trace and the apparent rate of heat release are usually observed from one cycle to another. These Cycle-to-Cycle Variations (CCV) are affected by the early flame development and the subsequent flame front propagation. The CCV are responsible for engine performance (e.g. fuel consumption) and the knock behavior. The occurrence of the phenomena is unpredictable and the stochastic nature offers challenges in the optimization of engine control strategies. In the present work, CCV are analyzed in terms of their impact on the engine knock behavior and the related efficiency. Target is to estimate the possible fuel consumption savings in steady-state operation and in the drivecycle, when CCV are reduced. Since CCV are immanent on real engines, such a study can only be done by means of simulation. For the analysis different tools are applied, from 1-D gas dynamic models with detailed combustion modeling to real-time capable engine and vehicle system simulation.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JT - Pohon, motory a paliva
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/ED2.1.00%2F03.0125" target="_blank" >ED2.1.00/03.0125: Pořízení technologie pro Centrum vozidel udržitelné mobility</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
SAE Technical Papers
ISBN
—
ISSN
0148-7191
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
—
Název nakladatele
SAE International
Místo vydání
Warrendale, PA
Místo konání akce
Napoli
Datum konání akce
20. 9. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—