Návrh setrvačníkového zkušebního stavu pro zkoušky řazení převodovek.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F15%3A00240096" target="_blank" >RIV/68407700:21220/15:00240096 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Návrh setrvačníkového zkušebního stavu pro zkoušky řazení převodovek.
Popis výsledku v původním jazyce
Ručně řazené manuální převodovky jsou stále nejčastěji používaným typem převodového ústrojí osobních automobilů. Na systém řazení jsou kladeny vysoké nároky z důvodu zvýšení komfortu obsluhy, dlouhé životnosti mechanismu, zkrácení doby řazení a snižování rozměrů synchronizačních spojek pro menší zástavbovou velikost celé převodovky. Z těchto důvodů je účelné vytvořit zkušební stav pro zkoušky funkčnosti a životnosti mechanismů řazení. Aby bylo možné na zkušebním setrvačníkovém stavu co nejpřesněji nasimulovat skutečné chování systému řazení jako ve vozidle, musí stanoviště co nejvíce napodobit provozní podmínky. Navíc musí obsahovat řadu snímačů pro automatizaci, diagnostiku a vyhodnocení průběhu zkoušky. Při řazení je rozepnuta spojka, převodovka je díky vysoké setrvačné hmotě vozidla poháněna od výstupu konstantními otáčkami a změnou převodového stupně v převodovce se změní otáčky vstupní hřídele, a jí unášených částí. Hmotu vozidla simuluje setrvačník zkušebního stanoviště. Ten však nemusí akumulovat stejnou kinetickou energii jako hmota vozidla, stačí, když je jeho moment setrvačnosti řádově vyšší než setrvačnost primárních hmot, aby během přeřazení výstupní otáčky z převodovky nekolísaly.
Název v anglickém jazyce
Design of the Inertia Test Stand for Testing of Internal Gear Shift Mechanism
Popis výsledku anglicky
In the laboratories of Czech Technical University in Prague was designed the new inertia test stand. Its main purpose is to test the behavior and endurance of the internal shift mechanisms of passenger car gearboxes. Presented paper deals with the methodology of the design of the test stand. It describes the procedure of structural design of its main parts. This test stand should simulate the same loading conditions of the drivetrain as in real vehicle and enable high amount of shifting cycles in appropriate short time.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
41. Mezinárodní konference kateder dopravních, manipulačních, stavebních a zemědělských strojů. Harrachov 27.-28.4.2015.
ISBN
978-80-7494-196-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
157-162
Název nakladatele
Technická univerzita
Místo vydání
Liberec
Místo konání akce
Harrachov
Datum konání akce
27. 4. 2015
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—