Application of Les, Pans and Rans to a Case of Intake Channel Steady Flow Test Bench
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F15%3A00240113" target="_blank" >RIV/68407700:21220/15:00240113 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Application of Les, Pans and Rans to a Case of Intake Channel Steady Flow Test Bench
Popis výsledku v původním jazyce
The paper deals with evaluation of intake channel flow properties (discharge coefficient, tumble and swirl ratio) using both 3-D CFD simulation and measurement. Sensitivity of different calculation parameters was tested. The most important ones are mesh parameters and applied turbulence models (considered models: LES, PANS and RANS). Concerning the mesh, the critical parameter is a mesh configuration near a wall – a thickness of mesh boundary layer and an amount of these layers have significant impact on mass flow rate while tumble/swirl ratio is unaffected by that. Based on that, these mesh parameters can be considered as tuning constants for fine-tuning the CFD model. Regarding the mesh cell size, 2 different values were tested (0.6 and 0.3 mm). It was found out that neither mesh is fine enough to perform proper LES. Hence, PANS performance is close to RANS. Concerning the turbulence models, PANS seems to be the best one as it combines advantages of both LES and RANS. Generally speaking, mass flow rate prediction is relatively good while swirl/tumble one is more problematic as only qualitative agreement can be achieved.
Název v anglickém jazyce
Application of Les, Pans and Rans to a Case of Intake Channel Steady Flow Test Bench
Popis výsledku anglicky
The paper deals with evaluation of intake channel flow properties (discharge coefficient, tumble and swirl ratio) using both 3-D CFD simulation and measurement. Sensitivity of different calculation parameters was tested. The most important ones are mesh parameters and applied turbulence models (considered models: LES, PANS and RANS). Concerning the mesh, the critical parameter is a mesh configuration near a wall – a thickness of mesh boundary layer and an amount of these layers have significant impact on mass flow rate while tumble/swirl ratio is unaffected by that. Based on that, these mesh parameters can be considered as tuning constants for fine-tuning the CFD model. Regarding the mesh cell size, 2 different values were tested (0.6 and 0.3 mm). It was found out that neither mesh is fine enough to perform proper LES. Hence, PANS performance is close to RANS. Concerning the turbulence models, PANS seems to be the best one as it combines advantages of both LES and RANS. Generally speaking, mass flow rate prediction is relatively good while swirl/tumble one is more problematic as only qualitative agreement can be achieved.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BJ - Termodynamika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
MECCA Journal of Middle European Construction and Design of Cars
ISSN
1214-0821
e-ISSN
—
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
14-23
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—