Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Application of Les, Pans and Rans to a Case of Intake Channel Steady Flow Test Bench

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F15%3A00240113" target="_blank" >RIV/68407700:21220/15:00240113 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Application of Les, Pans and Rans to a Case of Intake Channel Steady Flow Test Bench

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper deals with evaluation of intake channel flow properties (discharge coefficient, tumble and swirl ratio) using both 3-D CFD simulation and measurement. Sensitivity of different calculation parameters was tested. The most important ones are mesh parameters and applied turbulence models (considered models: LES, PANS and RANS). Concerning the mesh, the critical parameter is a mesh configuration near a wall – a thickness of mesh boundary layer and an amount of these layers have significant impact on mass flow rate while tumble/swirl ratio is unaffected by that. Based on that, these mesh parameters can be considered as tuning constants for fine-tuning the CFD model. Regarding the mesh cell size, 2 different values were tested (0.6 and 0.3 mm). It was found out that neither mesh is fine enough to perform proper LES. Hence, PANS performance is close to RANS. Concerning the turbulence models, PANS seems to be the best one as it combines advantages of both LES and RANS. Generally speaking, mass flow rate prediction is relatively good while swirl/tumble one is more problematic as only qualitative agreement can be achieved.

  • Název v anglickém jazyce

    Application of Les, Pans and Rans to a Case of Intake Channel Steady Flow Test Bench

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with evaluation of intake channel flow properties (discharge coefficient, tumble and swirl ratio) using both 3-D CFD simulation and measurement. Sensitivity of different calculation parameters was tested. The most important ones are mesh parameters and applied turbulence models (considered models: LES, PANS and RANS). Concerning the mesh, the critical parameter is a mesh configuration near a wall – a thickness of mesh boundary layer and an amount of these layers have significant impact on mass flow rate while tumble/swirl ratio is unaffected by that. Based on that, these mesh parameters can be considered as tuning constants for fine-tuning the CFD model. Regarding the mesh cell size, 2 different values were tested (0.6 and 0.3 mm). It was found out that neither mesh is fine enough to perform proper LES. Hence, PANS performance is close to RANS. Concerning the turbulence models, PANS seems to be the best one as it combines advantages of both LES and RANS. Generally speaking, mass flow rate prediction is relatively good while swirl/tumble one is more problematic as only qualitative agreement can be achieved.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    BJ - Termodynamika

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    MECCA Journal of Middle European Construction and Design of Cars

  • ISSN

    1214-0821

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    14-23

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus