Ohybová tuhost svařenců z duplexové oceli a možnosti jejího zvýšení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F15%3A00240588" target="_blank" >RIV/68407700:21220/15:00240588 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ohybová tuhost svařenců z duplexové oceli a možnosti jejího zvýšení
Popis výsledku v původním jazyce
Zpráva se zabývá numerickou simulací mechanické odezvy svařence z vysokopevnostní duplexové oceli 1.4162 na ohybové zatížení. Geometrie svařence vychází z dosavadní konstrukce vyskytující se na na současné standardní řadě elektrobusů firmy SOR. Jedná se o přechod z bočnice do šikmé části navazující na konstrukci střechy. Analyzovaný model svařence je navržen ve tvaru kříže, kde k příčnému nosníku jsou ze dvou stran přivařeny podélníky. Uložení a zatížení modelu simuluje podmínky tříbodého nebo čtyřbodého ohybu. Simulace zatěžování modelu metodou konečných prvků (MKP) je provedena v rámci kvazistatických elastoplastických analýz uvažujících geometrické nelinearity. Materiálové charakteristiky jsou určeny z tahových zkoušek na plochých vzorcích. Tuhost konstrukčního uzlu je posuzována prostřednictvím závislosti reakční síla - posuv v místě působícího zátěžného členu. Vyhodnocována je únosnost konstrukce. K základním variantám svařence jsou navržena a analyzována různá provedení výztuh zvyšující ohybovou tuhost a posouvající ztrátu stability profilů v oblasti spojů do vyšších hladin zatížení. Následně jsou vybrána vhodná provedení výztuh pro použití v rámci globální konstrukce elektrobusu. Vlastní použití výztuh a případně další experimentální ověření závisí na možnostech výroby a montáže do globální konstrukce.
Název v anglickém jazyce
Flexural stiffness of duplex steel weldment and possibilities to its increase
Popis výsledku anglicky
The report deals with numerical FEM simulation of mechanical response of 1.4162 high-strength duplex steel weldments to bending load. It is the transition from the sidewall to the inclined part connected to the roof structure. The analyzed weldment model is designed in the shape of a cross, where to the cross member are welded two sides stringers. Kinematic boundary conditions and load of the model simulate conditions of three or four point bending. Stiffness of the constructional node is assessed means of dependence reaction force - displacement in the location of the load acting member. To the basic weldments variants there are proposed and analyzed various versions of reinforcements increasing the bending stiffness and shifting stability loss of profiles in the connecting region to higher loading levels.
Klasifikace
Druh
V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TH01021172" target="_blank" >TH01021172: Výzkum a vývoj unifikované řady velkokapacitních elektrobusů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Počet stran výsledku
53
Místo vydání
Praha
Název nakladatele resp. objednatele
SOR Libchavy, spol. s r.o.
Verze
—