Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dual Fuel Combustion Model for a Large Low-Speed 2-Stroke Engine

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F16%3A00308065" target="_blank" >RIV/68407700:21220/16:00308065 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://papers.sae.org/2016-01-0770" target="_blank" >http://papers.sae.org/2016-01-0770</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.4271/2016-01-0770" target="_blank" >10.4271/2016-01-0770</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Dual Fuel Combustion Model for a Large Low-Speed 2-Stroke Engine

  • Popis výsledku v původním jazyce

    A quasi-dimensional dual fuel combustion model is proposed for a large 2-stroke marine engine. The introduced concept accounts for both diffusion combustion of the liquid pilot fuel and the flame front propagation throughout the gaseous premixed charge. For the pilot fuel case a common integral formulation defines the ignition delay whereas a time scale approach is incorporated for the combustion progress modeling. In order to capture spatial differences given by the scavenging process and the admission of the gaseous fuel, the cylinder volume is discretized into a number of zones. The laws of conservation are applied to calculate the thermodynamic conditions and the fuel concentration distribution. Subsequently, the ignition delay of the gaseous fuel-air mixture is determined by the use of tabulated kinetics and the ensuing oxidation is described by a flame velocity correlation. The development of particular sub-models is closely linked to corresponding 3D-CFD investigations whereas the resulting burn rates and pressure traces are validated against the experimental engine data. Furthermore, the model implementation into a commercial 1D simulation tool allows performing full cycle calculations and thus facilitates utilization for future engine development and optimization process.

  • Název v anglickém jazyce

    Dual Fuel Combustion Model for a Large Low-Speed 2-Stroke Engine

  • Popis výsledku anglicky

    A quasi-dimensional dual fuel combustion model is proposed for a large 2-stroke marine engine. The introduced concept accounts for both diffusion combustion of the liquid pilot fuel and the flame front propagation throughout the gaseous premixed charge. For the pilot fuel case a common integral formulation defines the ignition delay whereas a time scale approach is incorporated for the combustion progress modeling. In order to capture spatial differences given by the scavenging process and the admission of the gaseous fuel, the cylinder volume is discretized into a number of zones. The laws of conservation are applied to calculate the thermodynamic conditions and the fuel concentration distribution. Subsequently, the ignition delay of the gaseous fuel-air mixture is determined by the use of tabulated kinetics and the ensuing oxidation is described by a flame velocity correlation. The development of particular sub-models is closely linked to corresponding 3D-CFD investigations whereas the resulting burn rates and pressure traces are validated against the experimental engine data. Furthermore, the model implementation into a commercial 1D simulation tool allows performing full cycle calculations and thus facilitates utilization for future engine development and optimization process.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    JT - Pohon, motory a paliva

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Society of Automotive Engineers Technical Paper Series

  • ISSN

    0148-7191

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2016

  • Číslo periodika v rámci svazku

    01

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus