Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Estimation of the Gearbox No-Load Losses

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F16%3A00309813" target="_blank" >RIV/68407700:21220/16:00309813 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.4271/2016-01-1092" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.4271/2016-01-1092</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.4271/2016-01-1092" target="_blank" >10.4271/2016-01-1092</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Estimation of the Gearbox No-Load Losses

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In the laboratories of CTU in Prague, an inertia test stand was recently built for endurance tests of the internal shift mechanisms of passenger cars. With regard to the instrumentation of the stand, it can be used also for determination of lost power of the not-loaded transmission. In this paper we present the values for the no-load losses measured during different conditions (temperature, shifted speed, speed of rotation) on the automotive mechanical gearbox for the transversal disposition of the drivetrain. For the further usage of the measured values is important to determine the proportion of the different sources of losses. We are mainly interested to identify the proportion of the churning losses and losses in the sealing, since these two losses remain the same, whatever the load of the gearbox will be. The losses of bearings on input and secondary shaft were calculated with the tool available from SKF. The load of the bearings was calculated from the measured drag torque. The losses of the tapered roller bearings on the output shafts were measured. The viscosity changes nonlinearly with the temperature. To cover big span of temperatures, including the low temperatures, where the churning losses are very high, the gearbox was enclosed in an isolation box filled with coolant. To observe the gearbox temperature behavior in reality, the gearbox was monitored during different driving conditions.

  • Název v anglickém jazyce

    Estimation of the Gearbox No-Load Losses

  • Popis výsledku anglicky

    In the laboratories of CTU in Prague, an inertia test stand was recently built for endurance tests of the internal shift mechanisms of passenger cars. With regard to the instrumentation of the stand, it can be used also for determination of lost power of the not-loaded transmission. In this paper we present the values for the no-load losses measured during different conditions (temperature, shifted speed, speed of rotation) on the automotive mechanical gearbox for the transversal disposition of the drivetrain. For the further usage of the measured values is important to determine the proportion of the different sources of losses. We are mainly interested to identify the proportion of the churning losses and losses in the sealing, since these two losses remain the same, whatever the load of the gearbox will be. The losses of bearings on input and secondary shaft were calculated with the tool available from SKF. The load of the bearings was calculated from the measured drag torque. The losses of the tapered roller bearings on the output shafts were measured. The viscosity changes nonlinearly with the temperature. To cover big span of temperatures, including the low temperatures, where the churning losses are very high, the gearbox was enclosed in an isolation box filled with coolant. To observe the gearbox temperature behavior in reality, the gearbox was monitored during different driving conditions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    JT - Pohon, motory a paliva

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    SAE Papers

  • ISSN

    0148-7191

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2016

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2016-01-1092

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    1-8

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus