Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

OPTIMIZATION OF 2-STAGE TURBOCHARGED GAS SI ENGINE UNDER STEADY STATE OPERATION

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F17%3A00321433" target="_blank" >RIV/68407700:21220/17:00321433 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    OPTIMIZATION OF 2-STAGE TURBOCHARGED GAS SI ENGINE UNDER STEADY STATE OPERATION

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The proposed paper deals with an optimization of a highly-turbocharged large-bore gas SI engine. Only steady state operation (constant engine speed and load) is considered. The paper is mainly focused on heoretical potential of 2-stage turbocharging concept in terms of performance and limitation. The results are obtained by means of simulation using complex 0-D/1-D engine model including the control algorithm. Different mixture composition concepts are considered to satisfy different levels of NOx limit – fresh air mixed with external cooled EGR is supposed to be the right approach while optimal EGR level is to be found. Considering EGR circuit, 5 different layouts are tested to select the best design. As the engine control is relatively complex (2-sage turbocharger group, external EGR, compressor blow-by, controlled air excess), 5 different control means of boost pressure were considered. Each variant based on above mentioned options is optimized in terms of compressor/turbine size (swallowing capacity) to obtain the best possible BSFC. The optimal variants are compared and general conclusions are drawn.

  • Název v anglickém jazyce

    OPTIMIZATION OF 2-STAGE TURBOCHARGED GAS SI ENGINE UNDER STEADY STATE OPERATION

  • Popis výsledku anglicky

    The proposed paper deals with an optimization of a highly-turbocharged large-bore gas SI engine. Only steady state operation (constant engine speed and load) is considered. The paper is mainly focused on heoretical potential of 2-stage turbocharging concept in terms of performance and limitation. The results are obtained by means of simulation using complex 0-D/1-D engine model including the control algorithm. Different mixture composition concepts are considered to satisfy different levels of NOx limit – fresh air mixed with external cooled EGR is supposed to be the right approach while optimal EGR level is to be found. Considering EGR circuit, 5 different layouts are tested to select the best design. As the engine control is relatively complex (2-sage turbocharger group, external EGR, compressor blow-by, controlled air excess), 5 different control means of boost pressure were considered. Each variant based on above mentioned options is optimized in terms of compressor/turbine size (swallowing capacity) to obtain the best possible BSFC. The optimal variants are compared and general conclusions are drawn.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20303 - Thermodynamics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    MECCA Journal of Middle European Construction and Design of Cars

  • ISSN

    1214-0821

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XV

  • Číslo periodika v rámci svazku

    02

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    9-36

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus