Bezpilotní prostředek ve tvaru plošníku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F18%3A00320491" target="_blank" >RIV/68407700:21220/18:00320491 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21220/18:00329576
Výsledek na webu
<a href="https://isdv.upv.cz/webapp/webapp.pts.det?xprim=10395734&lan=cs&s_majs=&s_puvo=&s_naze=Bezpilotn%C3%AD%20prostředek%20ve%20tvaru%20plošn%C3%ADku&s_anot=" target="_blank" >https://isdv.upv.cz/webapp/webapp.pts.det?xprim=10395734&lan=cs&s_majs=&s_puvo=&s_naze=Bezpilotn%C3%AD%20prostředek%20ve%20tvaru%20plošn%C3%ADku&s_anot=</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Bezpilotní prostředek ve tvaru plošníku
Popis výsledku v původním jazyce
Řešení kombinuje výhody klasického letounu - plošníku s výhodami multikoptéry a současně eliminuje jejich nevýhody. V letovém režimu se UAV dle navrhovaného řešení chová jako běžný plošník, který navíc díky aerodynamickému řešení vyžaduje pro ustálený let pouze minimum energie. To má pozitivní dopad na celkovou operační dobu resp. akční rádius. Pokud je k dispozici dostatečná plocha, lze realizovat start pomocí startovacího vozíku, přistání se pak provádí "na břicho", kdy díky použití sklopných vrtulí nehrozí jejich poškození (obr. 4). V případě nutnosti ale může být využito přednosti naklápěcích pohonných jednotek a vzlet popř. přistání provádět vertikálně v podstatě obdobným způsobem, jako v případě multikoptéry.
Název v anglickém jazyce
VTOL UAV concept
Popis výsledku anglicky
The solution combines the advantages of the traditional fixed wing aircrafts with the advantages of the multicopter. It eliminates their disadvantages at the same time. The UAV as per proposed concept acts as the regular fixed wing aircraft while flight mode. It requires for the steady flight just minimum energy due the aerodynamic solution selected. This phenomenon has the positive impact on the flight duration respectively the flying range. In the case that the suitable take-off and landing area is available, the take-off might be executed with support of take-off dolly; the landing is than performed with flexible skid running along the underside of the fuselage. The propellers are equipped with the folding propeller’s blades; the propeller damage is eliminated while landing (see the Fig. No.4). In the case of necessity, it might be exploited the advantages of the tilt rotors and the take-off and landing might be performed in the vertical mode similar to the multicopter shape.
Klasifikace
Druh
F<sub>uzit</sub> - Užitný vzor
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo patentu nebo vzoru
31637
Vydavatel
CZ001 -
Název vydavatele
Industrial Property Office
Místo vydání
Prague
Stát vydání
CZ - Česká republika
Datum přijetí
—
Název vlastníka
České vysoké učení technické v Praze, Fakulta strojní, Ústav mechaniky tekutin a termodynamiky, Technická 4, Praha 6, CZ
Způsob využití
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence