Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Emise z lodní dopravy v oblasti Plavební komory Smíchov

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F18%3A00332284" target="_blank" >RIV/68407700:21220/18:00332284 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Emise z lodní dopravy v oblasti Plavební komory Smíchov

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na základě měření koncentrací částic a plynných znečišťujících látek byly stanoveny emisní faktory, vyjádřené na kg paliva, lodí projíždějících Plavební komorou Smíchov. Zjištěné emise částic a oxidů dusíku poukázaly na to, že mezi motory jsou podstatné rozdíly co do stáří i technického stavu. Mnohé motory viditelně kouří, což je zjevnou známkou neuspokojivého technického stavu. Rovněž byla vyhodnocena měření částic prováděná Ústavem chemických procesů. Lze očekávat, že v oblasti plavební komory je zhoršená kvalita ovzduší, obdobně jako podél horších případů frekventovaných silnic. Relativně velmi vysoké koncentrace částic (počet částic v cm3 vzduchu) byly zaznamenány ve velíně plavební komory a rovněž v blízkosti přístaviště lodí. Technologické řešení alespoň podstatné části problému je známo, a alespoň někteří provozovatelé mají snahu problém řešit. Některé lodě již byly, z vlastního podnětu a na vlastní náklady provozovatelů, vybaveny novými motory s podstatně nižší spotřebou paliva i emisemi. Lze očekávat, že velmi podstatného snížení emisí lze dosáhnout v první řadě zlepšením technického stavu (opravy, pečlivá údržba). Dalšího podstatného snížení emisí lze dosáhnout buď náhradou motorů za novější s nižšími emisemi, nebo dodatečnou montáží filtrů částic. (Lze uvažovat o výjimce pro dobové motory plavidel historické hodnoty.) Pro ověření technického stavu je třeba provádět průběžné/pravidelné technické/emisní kontroly. Emisní kontroly nejsou prováděny a pravděpodobně ani nejsou vyžadovány legislativou.

  • Název v anglickém jazyce

    Emissions from inland vessels at the Smichov lock in Prague, Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The study investigates complaints about poor air quality and smell of diesel fumes in the vicinity of the Smichov lock. During a series of experimental campaigns, the concentrations of particles in the air were measured at several locations. Also, based on the measured composition of exhaust plumes of individual ships leaving the Smichov lock, emission factors per kg of fuel were estimated for nitrogen oxides and particulate matter. Large differences notably in particle emissions were found and attributed primarily to the technical condition and age of the engines. It was recommended that proper engine maintenance is to be required, possibly an emissions inspection program is established, and retrofit/repower options are exploited.

Klasifikace

  • Druh

    V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10509 - Meteorology and atmospheric sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LO1311" target="_blank" >LO1311: Rozvoj Centra vozidel udržitelné mobility</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Počet stran výsledku

    22

  • Místo vydání

  • Název nakladatele resp. objednatele

    MČ Praha 5

  • Verze