Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Funkční vzorek plnorozměrového motoru s vyplachovanou předkomůrkou

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F19%3A00335770" target="_blank" >RIV/68407700:21220/19:00335770 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Funkční vzorek plnorozměrového motoru s vyplachovanou předkomůrkou

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Plnorozměrový plynový přeplňovaný motor s nepřímým zážehem s vyplachovanými předkomůrkami. Energetické a environmentální parametry motoru byly optimalizovány na motorovém brzdovém stanovišti v ustálených stavech v plném otáčkovém rozsahu při různém nastavení složení směsi, předstihu zážehu a různém nastavení rozváděcích lopatek turbíny turbodmychadla. Zatím motor není osazen katalyzátorem pro dodatečnou úpravu spalin. Pro dosažení vysoké měrné výkonnosti motoru lze v režimech vysokého zatížení motor provozovat se stechiometrickou směsí. V tomto režimu lze pro dodatečné ošetření spalin využít třícestný katalyzátor. V nižších a středních zatíženích lze motor provozovat v režimu chudého - nízkoteplotního spalování s nízkými emisemi oxidů dusíku v surových spalinách bez potřeby dodatečného snižování emise oxidů dusíku. Katalyzátor v tomto režimu pracuje pouze v oxidačním módu.

  • Název v anglickém jazyce

    Functional sample of a full-size engine with a scavenged pre-chamber

  • Popis výsledku anglicky

    A multicylinder gas fueled turbocharged engine with indirect ignition with a scavenged pre-chamber. Engine performances were optimized on engine test bench in steady state within full speed range at various adjustments of mixture composition, ignition timing and various crossectional area of stator nozzles of the variable geometry turbine. The engine is not yet equipped with a catalystic converter for exhaust gas aftretreatment. To achieve high power density the engine can be operated with stoichiometrix mixture at full and high partial load. A three way catalyst can be used for exhaust gas afterteatment. At low load engine can be operated as the lean burn one, with low content of nitric oxides in raw exhaust gas. The catalyst convertor operates within this range of operation points in oxidation mode only.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TG02010033" target="_blank" >TG02010033: InovaFOND</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    TG02010033-2019V002

  • Číselná identifikace

    TG02010033-2019V002

  • Technické parametry

    Motor zážehový plynový, vícepalivový, přeplňovaný turbodmychadlem s VTG. Vrtání válce 102 mm, zdvih pístu 120 mm, předpokládaný výkon 120 kW @2600 min-1. Na funkčním vzorku motoru s vyplachovanou předkomůrkou bylo při měření v ustálených stavech v otáčkovém rozsahu 1000 - 2400 min-1 při plně otevřené škrticí klapce, plně otevřeném rozváděcím ústrojí turbiny s variabilní geometrií a při součiniteli přebytku vzduchu lambda = 1.7 dosaženo 5 až 12% snížení měrné spotřeby energie oproti výchozímu stavu tj. motoru s klasickou zapalovací svíčkou. Dále je predikované 5% snížení emise CO2 oproti motoru s konvenčním zapalovacím systémem v cyklu WHTC. Potenciál pro cca 12% snížení emise CO2 n nestacionárním cyklu v případě použití vodíku pro vyplachování předkomůrky. Systém je připraven pro masivnější nasazení vodíku jako paliva v dopravě, bude-li zajištěna tankovací infrastruktura.

  • Ekonomické parametry

    Odhaduje se dosažení 3% úspory paliva oproti současnému nejlepšímu stavu.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    68407700

  • Název vlastníka

    České vysoké učení technické v Praze

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

    Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem