Damping oscillation of suspended payload by up and down motion of the pivot base - time delay algorithms for UAV applications
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F19%3A00335836" target="_blank" >RIV/68407700:21220/19:00335836 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21730/19:00335836
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ifacol.2019.12.217" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.ifacol.2019.12.217</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ifacol.2019.12.217" target="_blank" >10.1016/j.ifacol.2019.12.217</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Damping oscillation of suspended payload by up and down motion of the pivot base - time delay algorithms for UAV applications
Popis výsledku v původním jazyce
A case study problem of damping oscillations of a pendulum by moving a pivot in vertical direction is presented. The motivation for solving this task comes from a broader research on designing advanced control algorithms for Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) carrying a suspended payload. First, a nonlinear model for vertical motion of a quadcopter carrying a payload is derived and simplified to a nonlinear pendulum-like model. The main result is in deriving a nonlinear time-delay control law allowing to predefine a damping factor of the oscillations. Note that the problem at hand cannot be solved by a linear controller, as the oscillatory mode is not controllable once the model is linearised. The control law is then extended from pendulum to the quadcopter model considering an outer loop to control the horizontal motion. The theoretical results are then validated by simulations.
Název v anglickém jazyce
Damping oscillation of suspended payload by up and down motion of the pivot base - time delay algorithms for UAV applications
Popis výsledku anglicky
A case study problem of damping oscillations of a pendulum by moving a pivot in vertical direction is presented. The motivation for solving this task comes from a broader research on designing advanced control algorithms for Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) carrying a suspended payload. First, a nonlinear model for vertical motion of a quadcopter carrying a payload is derived and simplified to a nonlinear pendulum-like model. The main result is in deriving a nonlinear time-delay control law allowing to predefine a damping factor of the oscillations. Note that the problem at hand cannot be solved by a linear controller, as the oscillatory mode is not controllable once the model is linearised. The control law is then extended from pendulum to the quadcopter model considering an outer loop to control the horizontal motion. The theoretical results are then validated by simulations.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20205 - Automation and control systems
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LTAUSA17103" target="_blank" >LTAUSA17103: Algoritmy řízení se zpožděním pro budoucí transportní bezpilotní prostředky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
IFAC-PapersOnLine
ISBN
—
ISSN
2405-8963
e-ISSN
2405-8963
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
121-126
Název nakladatele
International Federation of Automatic Control
Místo vydání
Laxenburg
Místo konání akce
Sinaia
Datum konání akce
9. 9. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000504412200022