MODEL OF SURFACE VEHICLE FLEET ENERGY CONSUMPTION AND GHG EMISSIONS SUITABLE FOR CLIMATE-ENERGY POLICY ASSESSMENT
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F19%3A00340485" target="_blank" >RIV/68407700:21220/19:00340485 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://fs12120.fsid.cvut.cz/softlib/2019/Paliva_pohony_v60.zip" target="_blank" >http://fs12120.fsid.cvut.cz/softlib/2019/Paliva_pohony_v60.zip</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
MODEL OF SURFACE VEHICLE FLEET ENERGY CONSUMPTION AND GHG EMISSIONS SUITABLE FOR CLIMATE-ENERGY POLICY ASSESSMENT
Popis výsledku v původním jazyce
The first approximation of energy consumption for surface vehicles equipped with standard, hybridized or electric powertrains. Determination of a single averaged operation mode, defined by vehicle mass (including cargo and energy storage system), velocity and recuperative (harvestable) energy term. Energy transformation efficiency estimated from regression models of internal combustion engine, electric motor, generator and battery representations, fuel, fuel tank and accumulator data together with vehicle data chosen for different categories of surface transport vehicles. The available statistical data from transport and fuel business authorities used for model calibration. The results subjected to several cross-determination checks to increase the accuracy of prediction. The outputs of the model suitable for assessment of alternative powertrain vehicle deployment in different future development scenarios, considering the current fulfillment and future development of vehicle regulations and standards together with climate-energy plans and policies.
Název v anglickém jazyce
MODEL OF SURFACE VEHICLE FLEET ENERGY CONSUMPTION AND GHG EMISSIONS SUITABLE FOR CLIMATE-ENERGY POLICY ASSESSMENT
Popis výsledku anglicky
The first approximation of energy consumption for surface vehicles equipped with standard, hybridized or electric powertrains. Determination of a single averaged operation mode, defined by vehicle mass (including cargo and energy storage system), velocity and recuperative (harvestable) energy term. Energy transformation efficiency estimated from regression models of internal combustion engine, electric motor, generator and battery representations, fuel, fuel tank and accumulator data together with vehicle data chosen for different categories of surface transport vehicles. The available statistical data from transport and fuel business authorities used for model calibration. The results subjected to several cross-determination checks to increase the accuracy of prediction. The outputs of the model suitable for assessment of alternative powertrain vehicle deployment in different future development scenarios, considering the current fulfillment and future development of vehicle regulations and standards together with climate-energy plans and policies.
Klasifikace
Druh
R - Software
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Paliva_pohony_v60
Technické parametry
Program byl vytvořen na základě zadání veřejné zakázky BETA, avšak financován vzhledem ke svému rozsahu z projektu NCK. Program obsahuje kalibrovaná charakteristická data pozemních vozidel různých výkonnostních (hmotnostních) i emisních tříd a extrapolaci spotřeb různých typů energie pro dosud hromadně neuplatněné hnací jednotky (např. hybridní pohony, palivové články atp.). Program byl poskytbut zdarma Ministerstvu životního prostředí ČR.
Ekonomické parametry
Cena vývoje vlastního programu cca 500 000 Kč. Program využil interních databází vlastníka v ceně cca 1 mil. Kč na základě výzkumu v letech 2005-2018. Současné využití programu zakládá scénáře pro specifikaci parametrů a naplnění Klimaticko-energetického plánu ČR v letech 2021-2030 pro vyloučení sankcí EU při jeho neplnění.
IČO vlastníka výsledku
68407700
Název vlastníka
centrum vozidel udržitelné mobility Josefa Božka