CFD MODEL OF THE TURBOPROP ENGINE HOT PART - BAY COOLING
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F19%3A00340839" target="_blank" >RIV/68407700:21220/19:00340839 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1115/IMECE2018-87066" target="_blank" >https://doi.org/10.1115/IMECE2018-87066</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1115/IMECE2018-87066" target="_blank" >10.1115/IMECE2018-87066</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
CFD MODEL OF THE TURBOPROP ENGINE HOT PART - BAY COOLING
Popis výsledku v původním jazyce
The bay cooling of a specific new turboprop engine is investigated in this paper. The new ATP turboprop engine has additional jets with hot air stream close to the PT. This considerably increases the temperature inside the first nacelle compartment in the hot engine part around the engine combustion chamber. In order to achieve the optimal temperature conditions for engine parts inside the nacelle in the critical operating regime (triple red line), a new bay cooling system is proposed. Using the existing standard (National Advisory Committee for Aeronautics) NACA inlet at the front of the nacelle, two additional groups of ribs on rear part of front nacelle compartment and standard nacelle gaps (around exhausts), the temperature in the front part of the nacelle is decreased bellow the critical temperature for installed devices and engine parts (gear box etc.) in this compartments. Using a 3D CFD model of the first compartment of the nacelle is analyzed using the software ANSYS. The boundary conditions for this CFD simulation are obtained from ground testing of the turboprop engine.
Název v anglickém jazyce
CFD MODEL OF THE TURBOPROP ENGINE HOT PART - BAY COOLING
Popis výsledku anglicky
The bay cooling of a specific new turboprop engine is investigated in this paper. The new ATP turboprop engine has additional jets with hot air stream close to the PT. This considerably increases the temperature inside the first nacelle compartment in the hot engine part around the engine combustion chamber. In order to achieve the optimal temperature conditions for engine parts inside the nacelle in the critical operating regime (triple red line), a new bay cooling system is proposed. Using the existing standard (National Advisory Committee for Aeronautics) NACA inlet at the front of the nacelle, two additional groups of ribs on rear part of front nacelle compartment and standard nacelle gaps (around exhausts), the temperature in the front part of the nacelle is decreased bellow the critical temperature for installed devices and engine parts (gear box etc.) in this compartments. Using a 3D CFD model of the first compartment of the nacelle is analyzed using the software ANSYS. The boundary conditions for this CFD simulation are obtained from ground testing of the turboprop engine.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000826" target="_blank" >EF16_019/0000826: Centrum pokročilých leteckých technologií</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
PROCEEDINGS OF THE ASME INTERNATIONAL MECHANICAL ENGINEERING CONGRESS AND EXPOSITION
ISBN
978-0-7918-5211-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
—
Název nakladatele
American Society of Mechanical Engineers - ASME
Místo vydání
New York
Místo konání akce
Pittsburgh, PA
Datum konání akce
9. 11. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000465191300005