Drivetrain modelling and parameter calculation for an electric bus with fixed or 2-speed gearbox
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F20%3A00341867" target="_blank" >RIV/68407700:21220/20:00341867 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1504/IJEHV.2020.110088" target="_blank" >https://doi.org/10.1504/IJEHV.2020.110088</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1504/IJEHV.2020.110088" target="_blank" >10.1504/IJEHV.2020.110088</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Drivetrain modelling and parameter calculation for an electric bus with fixed or 2-speed gearbox
Popis výsledku v původním jazyce
This paper presents drivetrain calculations for an electric bus. Parameters of motor, gears and motor efficiency map are used. The goal is to select the suitable motor and gearbox. Driving cycle SORT2 and real life driving cycles measured on bus lines are used. Based on the bus manufacturer assignment, only permanent magnet synchronous machines are considered. The motor output power is considered in the range of 120–160 kW. The selection of axle gear ratios was limited to 6.19, 6.5 and 7.35, as those are readily available. The gear box was either a fixed one, with gear ratio of 1.8 or a 2-speed gearbox with a gear ratio of 1 and 1.8. The calculations have shown, that a 2-speed gearbox can decrease the energy consumption. The improvement is in the range of 1–3% dependent on the motor option and driving cycle.
Název v anglickém jazyce
Drivetrain modelling and parameter calculation for an electric bus with fixed or 2-speed gearbox
Popis výsledku anglicky
This paper presents drivetrain calculations for an electric bus. Parameters of motor, gears and motor efficiency map are used. The goal is to select the suitable motor and gearbox. Driving cycle SORT2 and real life driving cycles measured on bus lines are used. Based on the bus manufacturer assignment, only permanent magnet synchronous machines are considered. The motor output power is considered in the range of 120–160 kW. The selection of axle gear ratios was limited to 6.19, 6.5 and 7.35, as those are readily available. The gear box was either a fixed one, with gear ratio of 1.8 or a 2-speed gearbox with a gear ratio of 1 and 1.8. The calculations have shown, that a 2-speed gearbox can decrease the energy consumption. The improvement is in the range of 1–3% dependent on the motor option and driving cycle.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
20201 - Electrical and electronic engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FV30213" target="_blank" >FV30213: Výzkum a vývoj trakčního systému elektrobusu s vyšší účinností</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
International Journal of Electric and Hybrid Vehicles
ISSN
1751-4088
e-ISSN
1751-4096
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CH - Švýcarská konfederace
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
229-252
Kód UT WoS článku
000578644200004
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85092660112