Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Propeller Selection by Means of Pareto-Optimal Sets Applied to Flight Performance

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F20%3A00344109" target="_blank" >RIV/68407700:21220/20:00344109 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.3390/aerospace7030021" target="_blank" >https://doi.org/10.3390/aerospace7030021</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3390/aerospace7030021" target="_blank" >10.3390/aerospace7030021</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Propeller Selection by Means of Pareto-Optimal Sets Applied to Flight Performance

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Selection process of the propeller for short take-off and landing (STOL) category aircraft is described. The aim is to achieve the highest possible performance with fixed propeller, i.e., high maximal horizontal and cruise speed, short take-off and high rate of climb. These requirements are contradictory and so Pareto sets were used in order to find the optimal propeller. The method is applied to a family of geometrically similar propellers that are suitable for 73.5 kW (100 hp) piston engine designed for ultralight category aircraft with maximal take-off weight of 472.5 kg. The propellers have from two to eight blades, blade angle settings from 15° to 40° and diameter from 1.1 m to 2.65 m. Pareto frontier is designed for each pair of flight conditions, and the optimal propeller is selected according to these results. For comparison, the optimal propeller selection from the propeller family by means of a standard single-optimal process based on the speed power coefficient cs is also used. Use of Pareto sets leads to considerable performance increase for the set of contradictory requirements. Therefore, high performance for a low price for the given aircraft can be achieved. The described method can be used for propeller optimization in similar cases.

  • Název v anglickém jazyce

    Propeller Selection by Means of Pareto-Optimal Sets Applied to Flight Performance

  • Popis výsledku anglicky

    Selection process of the propeller for short take-off and landing (STOL) category aircraft is described. The aim is to achieve the highest possible performance with fixed propeller, i.e., high maximal horizontal and cruise speed, short take-off and high rate of climb. These requirements are contradictory and so Pareto sets were used in order to find the optimal propeller. The method is applied to a family of geometrically similar propellers that are suitable for 73.5 kW (100 hp) piston engine designed for ultralight category aircraft with maximal take-off weight of 472.5 kg. The propellers have from two to eight blades, blade angle settings from 15° to 40° and diameter from 1.1 m to 2.65 m. Pareto frontier is designed for each pair of flight conditions, and the optimal propeller is selected according to these results. For comparison, the optimal propeller selection from the propeller family by means of a standard single-optimal process based on the speed power coefficient cs is also used. Use of Pareto sets leads to considerable performance increase for the set of contradictory requirements. Therefore, high performance for a low price for the given aircraft can be achieved. The described method can be used for propeller optimization in similar cases.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000826" target="_blank" >EF16_019/0000826: Centrum pokročilých leteckých technologií</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Aerospace

  • ISSN

    2226-4310

  • e-ISSN

    2226-4310

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CH - Švýcarská konfederace

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000523497600001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85083720760