Modeling of non-synchronous rotor vibration
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F20%3A00345812" target="_blank" >RIV/68407700:21220/20:00345812 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Modeling of non-synchronous rotor vibration
Popis výsledku v původním jazyce
In fast-rotating rotors, we can observe non-synchronous vibrations in specific situations. This interesting type of vibration can occur, in aircraft engines. Vibration of aircraft engines must be rigorously monitored and minimized because in terms of safety. Non-synchronous vibrations are not generated directly by rotor imbalance and rotation speed. The effect on the generation of vibrations is mainly clearance in the supports and a lubrication method. In CTU laboratories, such vibrations were measured on a real aircraft engine. This work models the measured engine. The engine is modeled using a nonlinear FEM. Vibration reconstruction can be used to effectively adjust the engine to reduce the magnitude of non-synchronous vibrations.
Název v anglickém jazyce
Modeling of non-synchronous rotor vibration
Popis výsledku anglicky
In fast-rotating rotors, we can observe non-synchronous vibrations in specific situations. This interesting type of vibration can occur, in aircraft engines. Vibration of aircraft engines must be rigorously monitored and minimized because in terms of safety. Non-synchronous vibrations are not generated directly by rotor imbalance and rotation speed. The effect on the generation of vibrations is mainly clearance in the supports and a lubrication method. In CTU laboratories, such vibrations were measured on a real aircraft engine. This work models the measured engine. The engine is modeled using a nonlinear FEM. Vibration reconstruction can be used to effectively adjust the engine to reduce the magnitude of non-synchronous vibrations.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000826" target="_blank" >EF16_019/0000826: Centrum pokročilých leteckých technologií</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
28th WORKSHOP OF APPLIED MECHANICS BOOK OF PAPERS
ISBN
978-80-01-06791-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
104-107
Název nakladatele
České vysoké učení technické v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
online
Datum konání akce
27. 11. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—