A novel predictive model for multiaxial fatigue in carburized bevel gears
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F21%3A00349963" target="_blank" >RIV/68407700:21220/21:00349963 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1111/ffe.13475" target="_blank" >https://doi.org/10.1111/ffe.13475</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1111/ffe.13475" target="_blank" >10.1111/ffe.13475</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
A novel predictive model for multiaxial fatigue in carburized bevel gears
Popis výsledku v původním jazyce
This publication focuses on the numerical stress prediction in case-carburized bevel gears and on their fatigue assessment. Four gear sets are analyzed for the common fatigue failure modes of pitting, tooth root breakage, and subsurface fatigue. The proposed algorithm, enabling the prediction of the dominant failure type and region, relies on the previously published material model for carburized CrNiMo steels. It utilizes a 2D plane strain simplification as only the mean cross-section is analyzed and evaluates the shear mean and amplitude stresses through the maximum rectangular hull method. A novel multiaxial fatigue criterion is presented and validated.
Název v anglickém jazyce
A novel predictive model for multiaxial fatigue in carburized bevel gears
Popis výsledku anglicky
This publication focuses on the numerical stress prediction in case-carburized bevel gears and on their fatigue assessment. Four gear sets are analyzed for the common fatigue failure modes of pitting, tooth root breakage, and subsurface fatigue. The proposed algorithm, enabling the prediction of the dominant failure type and region, relies on the previously published material model for carburized CrNiMo steels. It utilizes a 2D plane strain simplification as only the mean cross-section is analyzed and evaluates the shear mean and amplitude stresses through the maximum rectangular hull method. A novel multiaxial fatigue criterion is presented and validated.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000826" target="_blank" >EF16_019/0000826: Centrum pokročilých leteckých technologií</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Fatigue & Fracture of Engineering Materials & Structures
ISSN
8756-758X
e-ISSN
1460-2695
Svazek periodika
44
Číslo periodika v rámci svazku
8
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
2033-2053
Kód UT WoS článku
000640787500001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85104404964