Multiaxial low-cycle thermo-mechanical fatigue of a low-alloy martensitic steel: Cyclic mechanical behaviour, damage mechanisms and life prediction
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F21%3A00351063" target="_blank" >RIV/68407700:21220/21:00351063 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2021.106383" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2021.106383</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2021.106383" target="_blank" >10.1016/j.ijfatigue.2021.106383</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Multiaxial low-cycle thermo-mechanical fatigue of a low-alloy martensitic steel: Cyclic mechanical behaviour, damage mechanisms and life prediction
Popis výsledku v původním jazyce
Axial–torsional Low-Cycle Fatigue tests (LCF) and Thermo-Mechanical Fatigue tests (TMF) were performed on a low-alloy martensitic steel for temperatures between 300°C and 600°C, as both proportional and non-proportional. The results show that non-proportional loading leads to an increase in fatigue damage and to a decrease in the observed lifetime. The TMF damage model is proposed here in order to incorporate the effects of multiaxial loading and varying temperatures. This damage model is based on a critical plane approach, and it incorporates the fatigue, oxidation and creep forms of damage. Finally, the proposed model is validated for a large experimental database.
Název v anglickém jazyce
Multiaxial low-cycle thermo-mechanical fatigue of a low-alloy martensitic steel: Cyclic mechanical behaviour, damage mechanisms and life prediction
Popis výsledku anglicky
Axial–torsional Low-Cycle Fatigue tests (LCF) and Thermo-Mechanical Fatigue tests (TMF) were performed on a low-alloy martensitic steel for temperatures between 300°C and 600°C, as both proportional and non-proportional. The results show that non-proportional loading leads to an increase in fatigue damage and to a decrease in the observed lifetime. The TMF damage model is proposed here in order to incorporate the effects of multiaxial loading and varying temperatures. This damage model is based on a critical plane approach, and it incorporates the fatigue, oxidation and creep forms of damage. Finally, the proposed model is validated for a large experimental database.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
International Journal of Fatigue
ISSN
0142-1123
e-ISSN
1879-3452
Svazek periodika
151
Číslo periodika v rámci svazku
October
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
000678064900004
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85108654457