Posouzení kritičnosti aktiv provozu pražského metra
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F21%3A00355733" target="_blank" >RIV/68407700:21220/21:00355733 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21260/21:00355733
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Posouzení kritičnosti aktiv provozu pražského metra
Popis výsledku v původním jazyce
Předmětem výzkumu je bezpečnost pražského metra, které je prvkem kritické infrastruktury dle průřezových kritérií pro určování kritické infrastruktury. Kritická infrastruktura se skládá ze systémů různé povahy (technické, organizační, kybernetické, sociální, aj.). Kritická infrastruktura je důležitá pro bezpečí lidí, ekonomiku a funkčnost měst a států, a to obzvlášť v případě náhlých nepředvídatelných (emergentních) a kritických podmínek. Integrální bezpečnosti kritické infrastruktury závisí na kritičnosti aktiv a také na kritičnosti vzájemných vazeb (interdependences) mezi aktivy. V rámci první části výzkumu jsme identifikovali kritická aktiva metra pomocí expertního posouzení scénářů možných pohrom. V další části, která je v předloženém článku blíže popsaná, jsme odvodili jejich kritičnosti aplikací teorie citlivostí. Pro prezentaci výsledků citované teorie a jejich posouzení jsme použili teorii grafů. Výsledky výzkumu byly poskytnuty pražskému dopravnímu podniku pro jejich zvážení a realizaci v praxi.
Název v anglickém jazyce
ASSETS` CRITICALITY JUDGEMENT OF METRO PRAHA OPERATION
Popis výsledku anglicky
The subject of research is the safety of Praha metro that is the part of critical infrastructure according to the crosscutting criteria for the critical infrastructure determination. Critical infrastructure is composed of systems of various natures (technical, organizational, cybernetical, social, etc.). The critical infrastructure is important for human security, the economics and functionality of cities and states, especially under emergency and critical conditions. Its integral safety is predetermined not only by criticality of its assets but also by criticality of its interdependences. The metro critical assets were determined by expert judgement of disaster scenarios in the first part of the research. The other part, which is the object of this paper, contains determination of asset’s criticality by application of the Sensitivity theory. For presentation of cited theory results and their judgement, the Graph theory is used. The results were transferred to Prague Public Transit Company for their considering and realization in the practice.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
21100 - Other engineering and technologies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
JUFOS 2021
ISBN
978-80-214-5963-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
22-31
Název nakladatele
VYSOKE UCENI TECHNICKE V BRNE
Místo vydání
—
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
20. 5. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—