3-D CFD aerodynamic model of HP turbine - status 2021
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F21%3A00356599" target="_blank" >RIV/68407700:21220/21:00356599 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://fs12120.fsid.cvut.cz/softlib/2021/FIRE_turbomachinery_PBST.zip" target="_blank" >http://fs12120.fsid.cvut.cz/softlib/2021/FIRE_turbomachinery_PBST.zip</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
3-D CFD aerodynamic model of HP turbine - status 2021
Popis výsledku v původním jazyce
The modelling approach is based on application of different tools. Engine model is based on detailed 1-D CFD approach for the case of highly-turbocharged 2-stage gas SI ICE (the model was developed within previous phase of the NCK1 project during 2019-2020). The model provides initial/boundary conditions for turbine operation. Detailed 3-D CFD model is based on detailed 3-D CAD/CAE data and it features full-scale geometry with movable rotor and turbulent transient compressible flow solver (suitable for high Mach number regimes). This allows for detailed locally-averaged flow analysis to identify possible improvements of turbine operation. The model was/is applied to both steady-state operation (in terms of boundary conditions; the flow solution is always unsteady) and fully transient one.
Název v anglickém jazyce
3-D CFD aerodynamic model of HP turbine - status 2021
Popis výsledku anglicky
The modelling approach is based on application of different tools. Engine model is based on detailed 1-D CFD approach for the case of highly-turbocharged 2-stage gas SI ICE (the model was developed within previous phase of the NCK1 project during 2019-2020). The model provides initial/boundary conditions for turbine operation. Detailed 3-D CFD model is based on detailed 3-D CAD/CAE data and it features full-scale geometry with movable rotor and turbulent transient compressible flow solver (suitable for high Mach number regimes). This allows for detailed locally-averaged flow analysis to identify possible improvements of turbine operation. The model was/is applied to both steady-state operation (in terms of boundary conditions; the flow solution is always unsteady) and fully transient one.
Klasifikace
Druh
R - Software
CEP obor
—
OECD FORD obor
20303 - Thermodynamics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
FIRE_turbomachinery_PBST
Technické parametry
Rozsáhlá databáze výsledků 3-D CFD RANS simulací turbin za různých pracovních podmínek včetně nestacionární pracovního cyklu. Databáze je tvořena výstupními soubory programu AVL FIRE (obecný 3-D CFD nástroj; Linux/Windows). Je řešena kompletní 3-D CFD geometrie s pohyblivým rotorem. Statistické zpracování vybraných integrálních/lokálních vlastností pak bylo provedeno v programu MS Excel.
Ekonomické parametry
1250000,-Kc (odhadovana komercni cena ASW, pokud by si to zakaznik zadal jako HS)
IČO vlastníka výsledku
68407700
Název vlastníka
České vysoké učení technické v Praze v Praze, fakulta strojní