Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

3-D CFD aerodynamic model of HP turbine

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F22%3A00365377" target="_blank" >RIV/68407700:21220/22:00365377 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://fs12120.fsid.cvut.cz/softlib/2022/FIRE_turbomachinery_PBST.zip" target="_blank" >http://fs12120.fsid.cvut.cz/softlib/2022/FIRE_turbomachinery_PBST.zip</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    3-D CFD aerodynamic model of HP turbine

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The modelling approach is based on application of different tools. Engine model is based on detailed 1-D CFD approach for the case of highly-turbocharged 2-stage gas SI ICE (the model was developed within previous phase of the NCK1 project during 2019-2020). The model provides initial/boundary conditions for turbine operation. Detailed 3-D CFD model is based on detailed 3-D CAD/CAE data and it features full-scale geometry with movable rotor and turbulent transient compressible flow solver (suitable for high Mach number regimes). This allows for detailed locally-averaged flow analysis to identify possible improvements of turbine operation. The model was applied to both steady-state operation (in terms of boundary conditions; the flow solution is always unsteady) and fully transient one. The package was extended by in-house tool to perform detailed analysis of the results (both steady-state operation and ICE-like transient one). Based on that, more than 12 design variants were tested virtually. This was a base for selection of final 2 ones to be manufactured and tested (both steady-state and transient on gas SI ICE).

  • Název v anglickém jazyce

    3-D CFD aerodynamic model of HP turbine

  • Popis výsledku anglicky

    The modelling approach is based on application of different tools. Engine model is based on detailed 1-D CFD approach for the case of highly-turbocharged 2-stage gas SI ICE (the model was developed within previous phase of the NCK1 project during 2019-2020). The model provides initial/boundary conditions for turbine operation. Detailed 3-D CFD model is based on detailed 3-D CAD/CAE data and it features full-scale geometry with movable rotor and turbulent transient compressible flow solver (suitable for high Mach number regimes). This allows for detailed locally-averaged flow analysis to identify possible improvements of turbine operation. The model was applied to both steady-state operation (in terms of boundary conditions; the flow solution is always unsteady) and fully transient one. The package was extended by in-house tool to perform detailed analysis of the results (both steady-state operation and ICE-like transient one). Based on that, more than 12 design variants were tested virtually. This was a base for selection of final 2 ones to be manufactured and tested (both steady-state and transient on gas SI ICE).

Klasifikace

  • Druh

    R - Software

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    FIRE_turbomachinery_PBST

  • Technické parametry

    Rozsáhlá databáze výsledků 3-D CFD RANS simulací turbin za různých pracovních podmínek včetně nestacionární pracovního cyklu. Databáze je tvořena výstupními soubory programu AVL FIRE (obecný 3-D CFD nástroj; Linux/Windows). Je řešena kompletní 3-D CFD geometrie s pohyblivým rotorem. Statistické zpracování vybraných integrálních/lokálních vlastností pak bylo provedeno pomocí vlastních SW nístrojů v programu MS Excel.

  • Ekonomické parametry

    2500000,-Kc (odhadovana komercni cena ASW, pokud by si to zakaznik zadal jako HS)

  • IČO vlastníka výsledku

    68407700

  • Název vlastníka

    České vysoké učení technické v Praze v Praze, fakulta strojní