Software pro výpočty pohonného řetězce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F22%3A00362952" target="_blank" >RIV/68407700:21220/22:00362952 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://control.fs.cvut.cz/cs/projekty/vyzkum-a-vyvoj-vodikoveho-autobusu/" target="_blank" >https://control.fs.cvut.cz/cs/projekty/vyzkum-a-vyvoj-vodikoveho-autobusu/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Software pro výpočty pohonného řetězce
Popis výsledku v původním jazyce
Software pro výpočty pohonného řetězce umožňuje simulovat různé části pohonného řetězce hybridního autobusu, jako např. ztráty v pohonu, vybití akumulátoru, spotřebu vodíku atd. v závislosti na zadaném jízdním cyklu nebo měřené jízdě. Umožňuje tak vyzkoušet různé konfigurace vozidla, např. kapacitu akumulátoru pro zvolenou trasu.
Název v anglickém jazyce
Software for drive train calculations
Popis výsledku anglicky
The powertrain calculation software allows you to simulate different parts of the hybrid bus powertrain, such as drive losses, battery discharge, hydrogen consumption, etc., depending on the specified driving cycle or measured driving. It thus allows you to test different configurations of the vehicle, e.g. battery capacity for the selected route.
Klasifikace
Druh
R - Software
CEP obor
—
OECD FORD obor
20201 - Electrical and electronic engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK03000028" target="_blank" >CK03000028: Výzkum a vývoj vodíkového autobusu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
jizdní model SOR
Technické parametry
SW v Matlab/Simulink v2022a, dynamická simulace hybridního autobusu Kontaktní osoba pro získání licence k SW: doc. Ing. Martin Novák PhD. email. Martin.Novak@fs.cvut.cz, tel. 2 2435 2575 Výstupy výpočtů jsou: Globálně - Výpočet všech veličin pro zadaný jízdní cyklus (aktuálně SORT2 nebo jízda konstantní rychlostí) Model trakčního motoru - proudy id, iq, momentu a otáček - ztráty v mědi, v železe, mechanické ztráty, celkové ztráty v motoru - účinnost - fázové proudy Frekvenční měnič (použití tohoto podmodelu výrazně zpomaluje celkový model, protože se počítají skutečně generované PWM pulzy pro celý zadaný jízdní cyklus) - ztráty na jednotlivých tranzistorech (zvlášť spínací ztráty při zapínání a vypínání tranzistorů a vo-divostní ztráty) - celkové zapínací, vypínací a vodivostní ztráty v jednotlivých fázích - celkové ztráty měniče Regulace trakčního motoru - hledání optimálního proudu id pro snížení ztrát v motoru pro zadaný moment a rychlost - výpočty proudů id, iq - odbuzovací regulátor - regulátor rychlosti vozidla Převodovka - účinnost - ztráty na převodovce Model pohybu busu - trakční síla - ztráty od aerodynamického odporu, valivého odporu, stoupání - rychlost a poloha vozidla Akumulátor (lze na jednotlivém článku nebo na celém akumulátoru) - stav nabití - odebraná energie - napětí - ztráta na baterii Palivový článek - ztrátový elektrický a tepelný výkon na palivovém článku - proud, napětí a výkon poskytované palivovým článkem - spotřeba vodíku, stav naplněnosti palivových nádrží - model simuluje spotřebu při jízdě, nesimuluje tankování vodíku ani případné úniky - účinnost palivového článku (poměr výstupního elektrického výkonu a chemické energie spotřebo-vaného vodíkového paliva) - celková spotřeba vodíku - elektrická energie spotřebovaná z baterie a z vodíku - vzhledem k opakovanému dobíjení baterie během jízdy může být elektrická energie spotřebovaná z baterie mnohem vyšší než je její kapacita - celkové teplo uvolněné ztrátami z palivového článku - celková energie použitá k dobíjení baterie rekuperací či přebytečným výkonem palivového článku - zbývající kapacita baterie na konci jízdy Řízení mezi akumulátorem a palivovým článkem - požadavky výkonu na jednotlivé části modelu, tj. palivový článek, baterii, systém odvodu tepla. (Rozdělení výkonu požadovaného motorem mezi jednotlivé subsystémy)
Ekonomické parametry
vývojové náklady cca 300 tis. Kč.
IČO vlastníka výsledku
68407700
Název vlastníka
České vysoké učení technické v Praze / FS / ústav přístrojové a řídící techniky