DETERMINATION OF FAN DESIGN PARAMETERS FOR LIGHT-SPORT AIRCRAFT
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F22%3A00363304" target="_blank" >RIV/68407700:21220/22:00363304 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.14311/AP.2022.62.0549" target="_blank" >https://doi.org/10.14311/AP.2022.62.0549</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14311/AP.2022.62.0549" target="_blank" >10.14311/AP.2022.62.0549</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
DETERMINATION OF FAN DESIGN PARAMETERS FOR LIGHT-SPORT AIRCRAFT
Popis výsledku v původním jazyce
This paper is focused on the preliminary design of an electric fan for light-sport aircraft. Usage of electric motors brings some advantages compared to piston engines, especially small size and the independence of power on shaft RPM. A 1D compressible fluid flow model is used for the determination of the performace. The influence of various system parameters is analysed. Results for the case of the UL-39 ultralight aircraft are presented. Finally, input parameters for the fan design are determined according to this analysis. This can be then used as input data for the standard fan (axial compressor) design procedure.
Název v anglickém jazyce
DETERMINATION OF FAN DESIGN PARAMETERS FOR LIGHT-SPORT AIRCRAFT
Popis výsledku anglicky
This paper is focused on the preliminary design of an electric fan for light-sport aircraft. Usage of electric motors brings some advantages compared to piston engines, especially small size and the independence of power on shaft RPM. A 1D compressible fluid flow model is used for the determination of the performace. The influence of various system parameters is analysed. Results for the case of the UL-39 ultralight aircraft are presented. Finally, input parameters for the fan design are determined according to this analysis. This can be then used as input data for the standard fan (axial compressor) design procedure.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FV40263" target="_blank" >FV40263: Vývoj vysoce výkonné pohonné jednotky elektrických dmychadel pro letecký průmysl</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Polytechnica
ISSN
1210-2709
e-ISSN
1805-2363
Svazek periodika
62
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
549-557
Kód UT WoS článku
000882514700006
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85142070692