Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Prediction of Rotor Thermal Bow Using 3D Finite Element Model

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F23%3A00363789" target="_blank" >RIV/68407700:21220/23:00363789 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Prediction of Rotor Thermal Bow Using 3D Finite Element Model

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The rotor system of the gas turbine is cooled after shutdown by heat transfer through natural convection and radiation. This is a typical engineering problem that often arises in practice in a variety of applications. Typically, in power engineering, this phenomenon has long been known and is solved by slow start-up and shutdown of the rotor system. In the field of aircraft engines, the problem is more severe as the operating conditions and temperatures are variable depending on the selected flight mode or drop in the case of engine shutdown. At the same time, engine aftercooling is very difficult, given the geometry and equipment. This paper deals with the application of a developed FEM tool for the prediction of rotor thermal bow induced by temperature differences between the upper and lower side of the rotor. The paper describes the mathematical model of the FEM tool and the calculation of the rotor deflection on the selected geometry.

  • Název v anglickém jazyce

    Prediction of Rotor Thermal Bow Using 3D Finite Element Model

  • Popis výsledku anglicky

    The rotor system of the gas turbine is cooled after shutdown by heat transfer through natural convection and radiation. This is a typical engineering problem that often arises in practice in a variety of applications. Typically, in power engineering, this phenomenon has long been known and is solved by slow start-up and shutdown of the rotor system. In the field of aircraft engines, the problem is more severe as the operating conditions and temperatures are variable depending on the selected flight mode or drop in the case of engine shutdown. At the same time, engine aftercooling is very difficult, given the geometry and equipment. This paper deals with the application of a developed FEM tool for the prediction of rotor thermal bow induced by temperature differences between the upper and lower side of the rotor. The paper describes the mathematical model of the FEM tool and the calculation of the rotor deflection on the selected geometry.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000826" target="_blank" >EF16_019/0000826: Centrum pokročilých leteckých technologií</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Engineering Mechanics 2023: Book of full texts

  • ISBN

    978-80-87012-84-0

  • ISSN

    1805-8248

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    191-194

  • Název nakladatele

    Institute of Thermomechanics, AS CR, v.v.i.

  • Místo vydání

    Prague

  • Místo konání akce

    Milovy

  • Datum konání akce

    9. 5. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku