Conceptual study of non-cylindrical tank for gaseous fuels
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F23%3A00373050" target="_blank" >RIV/68407700:21220/23:00373050 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Conceptual study of non-cylindrical tank for gaseous fuels
Popis výsledku v původním jazyce
For aviation usage of hydrogen propulsion systems, integration of pressurised tanks into the airframe is needed. In order to maintain similar flight performance as aircraft using petrol, these tanks need to have sufficient volume. Internal volume of airframes is not efficiently utilized by standard cylindrical or spherical tanks. Thus, tanks, whose shape can be adapted to the airframe, needed to be designed. This study first determines the amount of gaseous fuel needed to be comparable with petrol, then based on aircraft knowledge, maximal allowable mass of the tanks can be calculated. It is possible to design concepts of pressurised tanks which efficiently use internal space of the airframe, thanks to the knowledge of amount of gaseous fuel needed, maximal mass of the tanks and approximate geometry of the aircraft. These concepts are first examined analytically to get knowledge of their dimensions and weight, then further analysed by FEM.
Název v anglickém jazyce
Conceptual study of non-cylindrical tank for gaseous fuels
Popis výsledku anglicky
For aviation usage of hydrogen propulsion systems, integration of pressurised tanks into the airframe is needed. In order to maintain similar flight performance as aircraft using petrol, these tanks need to have sufficient volume. Internal volume of airframes is not efficiently utilized by standard cylindrical or spherical tanks. Thus, tanks, whose shape can be adapted to the airframe, needed to be designed. This study first determines the amount of gaseous fuel needed to be comparable with petrol, then based on aircraft knowledge, maximal allowable mass of the tanks can be calculated. It is possible to design concepts of pressurised tanks which efficiently use internal space of the airframe, thanks to the knowledge of amount of gaseous fuel needed, maximal mass of the tanks and approximate geometry of the aircraft. These concepts are first examined analytically to get knowledge of their dimensions and weight, then further analysed by FEM.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN02000009" target="_blank" >TN02000009: Národní centrum kompetence pro letectví a kosmonautiku</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
PROCEEDINGS OF COMPUTATIONAL MECHANICS 2023
ISBN
978-80-261-1177-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
198-201
Název nakladatele
Západočeská univerzita v Plzni
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Srní
Datum konání akce
23. 10. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—