Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Conceptual study of non-cylindrical tank for gaseous fuels

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F23%3A00373050" target="_blank" >RIV/68407700:21220/23:00373050 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Conceptual study of non-cylindrical tank for gaseous fuels

  • Popis výsledku v původním jazyce

    For aviation usage of hydrogen propulsion systems, integration of pressurised tanks into the airframe is needed. In order to maintain similar flight performance as aircraft using petrol, these tanks need to have sufficient volume. Internal volume of airframes is not efficiently utilized by standard cylindrical or spherical tanks. Thus, tanks, whose shape can be adapted to the airframe, needed to be designed. This study first determines the amount of gaseous fuel needed to be comparable with petrol, then based on aircraft knowledge, maximal allowable mass of the tanks can be calculated. It is possible to design concepts of pressurised tanks which efficiently use internal space of the airframe, thanks to the knowledge of amount of gaseous fuel needed, maximal mass of the tanks and approximate geometry of the aircraft. These concepts are first examined analytically to get knowledge of their dimensions and weight, then further analysed by FEM.

  • Název v anglickém jazyce

    Conceptual study of non-cylindrical tank for gaseous fuels

  • Popis výsledku anglicky

    For aviation usage of hydrogen propulsion systems, integration of pressurised tanks into the airframe is needed. In order to maintain similar flight performance as aircraft using petrol, these tanks need to have sufficient volume. Internal volume of airframes is not efficiently utilized by standard cylindrical or spherical tanks. Thus, tanks, whose shape can be adapted to the airframe, needed to be designed. This study first determines the amount of gaseous fuel needed to be comparable with petrol, then based on aircraft knowledge, maximal allowable mass of the tanks can be calculated. It is possible to design concepts of pressurised tanks which efficiently use internal space of the airframe, thanks to the knowledge of amount of gaseous fuel needed, maximal mass of the tanks and approximate geometry of the aircraft. These concepts are first examined analytically to get knowledge of their dimensions and weight, then further analysed by FEM.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TN02000009" target="_blank" >TN02000009: Národní centrum kompetence pro letectví a kosmonautiku</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    PROCEEDINGS OF COMPUTATIONAL MECHANICS 2023

  • ISBN

    978-80-261-1177-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    198-201

  • Název nakladatele

    Západočeská univerzita v Plzni

  • Místo vydání

    Plzeň

  • Místo konání akce

    Srní

  • Datum konání akce

    23. 10. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku