Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Elektrická pohonná jednotka až do výkonu 400kW do kategorie CS-23

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F23%3A00374420" target="_blank" >RIV/68407700:21220/23:00374420 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/03093212:_____/23:N0000002

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Elektrická pohonná jednotka až do výkonu 400kW do kategorie CS-23

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Prototyp představuje vysoce výkonnou elektrickou pohonnou jednotku s cíleným užitím pro letadlovou techniku dle specifikace EASA CS-23. Pohonná jednotka se skládá z vysokovýkonného dvoujádrového BLDC elektromotoru, dvou elektronických regulátorů otáček pro vysoké provozní napětí až 800 V, z reduktoru otáček obsahující rozšířenou funkcionality hydraulického ovládání vrtulí konstantních otáček. Dále z propojovacího konstrukčního členu, který vytváří kompatibilní hmotové, a rozměrové specifikace jako konvenční turbovrtulová pohonná jednotka PT6. Kompatibilita je klíčový konstrukční parametr elektrické pohonné jednotky, jelikož při zástavbě do letadlových platforem dle certifikované kategorie CS-23, nebude nutné na draku letounu provádět konstrukční úpravy.

  • Název v anglickém jazyce

    Electric propulsion unit with power up to 400kW based on CS-23

  • Popis výsledku anglicky

    The prototype represents a high power electric propulsion unit intended for use in aviation technology in accordance with the EASA CS-23 specification. The propulsion unit consists of a high power two core BLDC electric motor, two electronic speed controllers for high operating voltage level up to 800V, a governor with extended functionality for hydraulic control of constant speed propellers. It also features a connecting structure that provides mass and dimensional compatibility with a conventional PT6 turboprop engine. Compatibility is a key design parameter of the electric propulsion unit, as no mechanical modifications to the airframe are required when installed on aircraft platforms in accordance with the CS-23 certified category.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>prot</sub> - Prototyp

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EG20_321%2F0023843" target="_blank" >EG20_321/0023843: Vývoj vysokovýkonné elektrické pohonné jednotky pro letadla všeobecného letectví dle CS-23</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    Gprop-CZ.01.1.02/0.0/0.0/20_321/

  • Číselná identifikace

    Gprop-CZ.01.1.02/0.0/0.0/20_321/0023843

  • Technické parametry

    Elektrická pohonná jednotka určená pro všeobecné letectví dle kategorie CS-23. Technická specifikace: - Provozní napětí: až 800 V - Maximální dosažený výkon: 310 kW - Cílený navrhovaný výkon: až 400 kW - Pracovní otáčky: 1750 - 2200 RPM - Hmotnost: 192 kg (bez vrtule, governoru a overspeed) - Vnější průměr: 445 mm - Délka: 1180 mm

  • Ekonomické parametry

    Ekonomický dopad provedeného výzkumu a vývoje bude realizován ihned po ukončení projektu v podobě dílčích komponent elektrické pohonné jednotky, rozšířením technického know-how řešitele, dále i samotnou komercializací celkové sestavy EPJ. Elektrifikace nejen leteckého sektoru průmyslu je nyní trh s velikým potenciálem a proto tedy el. pohonné jednotky v kategorii pracovního napětí 800 V a výkonové řady až 400 kW budou v budoucnu hojně poptávány a integrovány do různých škál nejen leteckých aplikací. Nebude se jednat pouze o komercializovatelnost kompletní el. pohonné jednotky, tak jak byla v projektu vyvinuta, avšak silné uplatnění na trhu si najdou i samostatné dílčí výsledky jako je vyvinutý elektronický regulátor otáček pro pracovní napětí až 800 V. Dále vyvinutý el. BLDC inrunner motor s pracovními otáčkami až 8000 RPM a případný reduktor otáček s funkcemi pro vrtule konstantních otáček.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    68407700

  • Název vlastníka

    České vysoké učení technické v Praze

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem