Elektrická pohonná jednotka až do výkonu 400kW do kategorie CS-23
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F23%3A00374420" target="_blank" >RIV/68407700:21220/23:00374420 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/03093212:_____/23:N0000002
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Elektrická pohonná jednotka až do výkonu 400kW do kategorie CS-23
Popis výsledku v původním jazyce
Prototyp představuje vysoce výkonnou elektrickou pohonnou jednotku s cíleným užitím pro letadlovou techniku dle specifikace EASA CS-23. Pohonná jednotka se skládá z vysokovýkonného dvoujádrového BLDC elektromotoru, dvou elektronických regulátorů otáček pro vysoké provozní napětí až 800 V, z reduktoru otáček obsahující rozšířenou funkcionality hydraulického ovládání vrtulí konstantních otáček. Dále z propojovacího konstrukčního členu, který vytváří kompatibilní hmotové, a rozměrové specifikace jako konvenční turbovrtulová pohonná jednotka PT6. Kompatibilita je klíčový konstrukční parametr elektrické pohonné jednotky, jelikož při zástavbě do letadlových platforem dle certifikované kategorie CS-23, nebude nutné na draku letounu provádět konstrukční úpravy.
Název v anglickém jazyce
Electric propulsion unit with power up to 400kW based on CS-23
Popis výsledku anglicky
The prototype represents a high power electric propulsion unit intended for use in aviation technology in accordance with the EASA CS-23 specification. The propulsion unit consists of a high power two core BLDC electric motor, two electronic speed controllers for high operating voltage level up to 800V, a governor with extended functionality for hydraulic control of constant speed propellers. It also features a connecting structure that provides mass and dimensional compatibility with a conventional PT6 turboprop engine. Compatibility is a key design parameter of the electric propulsion unit, as no mechanical modifications to the airframe are required when installed on aircraft platforms in accordance with the CS-23 certified category.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG20_321%2F0023843" target="_blank" >EG20_321/0023843: Vývoj vysokovýkonné elektrické pohonné jednotky pro letadla všeobecného letectví dle CS-23</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Gprop-CZ.01.1.02/0.0/0.0/20_321/
Číselná identifikace
Gprop-CZ.01.1.02/0.0/0.0/20_321/0023843
Technické parametry
Elektrická pohonná jednotka určená pro všeobecné letectví dle kategorie CS-23. Technická specifikace: - Provozní napětí: až 800 V - Maximální dosažený výkon: 310 kW - Cílený navrhovaný výkon: až 400 kW - Pracovní otáčky: 1750 - 2200 RPM - Hmotnost: 192 kg (bez vrtule, governoru a overspeed) - Vnější průměr: 445 mm - Délka: 1180 mm
Ekonomické parametry
Ekonomický dopad provedeného výzkumu a vývoje bude realizován ihned po ukončení projektu v podobě dílčích komponent elektrické pohonné jednotky, rozšířením technického know-how řešitele, dále i samotnou komercializací celkové sestavy EPJ. Elektrifikace nejen leteckého sektoru průmyslu je nyní trh s velikým potenciálem a proto tedy el. pohonné jednotky v kategorii pracovního napětí 800 V a výkonové řady až 400 kW budou v budoucnu hojně poptávány a integrovány do různých škál nejen leteckých aplikací. Nebude se jednat pouze o komercializovatelnost kompletní el. pohonné jednotky, tak jak byla v projektu vyvinuta, avšak silné uplatnění na trhu si najdou i samostatné dílčí výsledky jako je vyvinutý elektronický regulátor otáček pro pracovní napětí až 800 V. Dále vyvinutý el. BLDC inrunner motor s pracovními otáčkami až 8000 RPM a případný reduktor otáček s funkcemi pro vrtule konstantních otáček.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
68407700
Název vlastníka
České vysoké učení technické v Praze
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—