Gear ratio optimization of single and two-speed transmission for an electric motorcycle
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F24%3A00379181" target="_blank" >RIV/68407700:21220/24:00379181 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.14311/APP.2024.51.0014" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.14311/APP.2024.51.0014</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14311/APP.2024.51.0014" target="_blank" >10.14311/APP.2024.51.0014</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Gear ratio optimization of single and two-speed transmission for an electric motorcycle
Popis výsledku v původním jazyce
Most electric vehicles have a single-speed transmission as the traction characteristic of electric motor allows operation with sufficient motor torque at low and high speeds. The selection of the single-gear ratio is a trade-off between available torque for acceleration (or gradability) at lower speeds and designed maximum vehicle speed corresponding to electric motor’s maximum speed limit. Nevertheless, multiple-speed transmission can be used, and vehicle can benefit from improved acceleration at low speeds and higher maximum speeds. In this paper, the gear ratio of a single-speed transmission for an electric racing motorcycle is optimized to achieve a trade-off between acceleration, lap time, and maximum speed. With the same goal, the gear ratios for two-speed transmission are optimized, and the results are compared.
Název v anglickém jazyce
Gear ratio optimization of single and two-speed transmission for an electric motorcycle
Popis výsledku anglicky
Most electric vehicles have a single-speed transmission as the traction characteristic of electric motor allows operation with sufficient motor torque at low and high speeds. The selection of the single-gear ratio is a trade-off between available torque for acceleration (or gradability) at lower speeds and designed maximum vehicle speed corresponding to electric motor’s maximum speed limit. Nevertheless, multiple-speed transmission can be used, and vehicle can benefit from improved acceleration at low speeds and higher maximum speeds. In this paper, the gear ratio of a single-speed transmission for an electric racing motorcycle is optimized to achieve a trade-off between acceleration, lap time, and maximum speed. With the same goal, the gear ratios for two-speed transmission are optimized, and the results are compared.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN02000054" target="_blank" >TN02000054: Národní centrum kompetence inženýrství pozemních vozidel Josefa Božka</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Driver-Car Interaction and Safety Conference 2023
ISBN
978-80-01-07387-2
ISSN
2336-5382
e-ISSN
2336-5382
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
14-21
Název nakladatele
České vysoké učení technické v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
23. 11. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—