Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nástroj předběžného návrhu poháněcí soustavy vozidel

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F24%3A00382718" target="_blank" >RIV/68407700:21220/24:00382718 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nástroj předběžného návrhu poháněcí soustavy vozidel

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Disertační práce popisuje principy a praktické zpracování systému DASY – Design Assistance System, zaměřeného na propojení aktuálně dostupných softwarových nástrojů včetně nástrojů pro parametrické navrhování s interně vytvořenou databází konstrukčních řešení. Parametrický model poháněcí soustavy vozidla se skládá z různých typů motorů, převodovek a elektrických strojů včetně vzorů pro příklady konstrukčních řešení. Současné soubory dat obsahují data více než 300 motorů se všemi hlavními součástmi různých koncepcí v parametrizované podobě a jsou stále rozšiřovány. Navíc jsou k disposici data převodovek a elektrických točivých strojů. Údaje z databází s rozměry motorů a komponent se využívají ke stanovení celkového uspořádání a koncepce poháněcí soustavy a dále k rozpracování do návrhů komponent. 3D modely konceptů poháněcích soustav vozidel se vytvářejí v programu 3D CAD pomocí parametrického navrhování, které přináší flexibilitu pro další iterační změny. Součásti jsou sestaveny do modelů mechanismů poháněcí soustavy včetně nástrojů pro stanovení zatížení všech součástí kombinujících 1D termo/aerodynamiku s 3D simulacemi namáhání metodou konečných prvků pro optimalizaci návrhu součástí iterativním procesem. Funkce DASY je prezentována na příkladu jednoduché optimalizace spotřeby paliva u zážehového motoru s pevně stanovenými hodnotami jmenovitého výkonu, středního efektivního výkonu při brzdění a střední rychlosti pístu bez předem nastaveného vrtání, zdvihu a počtu válců. Výsledky jsou založeny na detailním návrhu, který se v průběhu optimalizace měnil. Systém zabraňuje zpoždění při návrhu "vynálezu vynalezeného", zachovává zkušenosti získané v minulosti a podporuje holistický pohled na všechny fáze vývoje výrobku. Výrazně urychluje předprojektovou fázi nových pohonných jednotek.

  • Název v anglickém jazyce

    Powertrain Preliminary Design Tool

  • Popis výsledku anglicky

    The thesis describes the principles and practical elaboration of the DASY – Design Assistance System, focused on linking currently available software tools including parametric design tools with in-house generated database of design solutions. The parametric model of a vehicle powertrain consists of various types of engines, gearboxes and electric machines including paradigms for design solution examples. The current databases contain more than 300 engines, gearboxes, and electric motors with all main components of different concepts in parametrized form and they are automatically extended. The data from engine and component dimension databases are used to fix the overall powertrain concept layout and to elaborate it into the component designs. The 3D models of vehicle powertrain concepts are created in the 3D CAD program using parametric designing, which yields flexibility for further iterative changes. The components are assembled to the models of powertrain mechanisms including tools to determine loads of all components combining 1D thermo-aerodynamics with 3D FEM stress simulations to optimize component design by iterative process. The function of DASY is presented using simple SI engine optimization of fuel consumption with fixed values of rated power, brake mean effective power and mean piston speed without pre-set bore, stroke, and number of cylinders. The results are based on the detailed design, which was being changed during optimization. The system avoids “invention of invented” delays in design, conserves the experience collected in the past and supports holistic view on all product development stages. It accelerates the pre-design phase of new powertrains significantly.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TN02000054" target="_blank" >TN02000054: Národní centrum kompetence inženýrství pozemních vozidel Josefa Božka</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů