Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hierarchické Q( ) učení inteligentních agentů v prostředí umělého života

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F08%3A00165605" target="_blank" >RIV/68407700:21230/08:00165605 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hierarchické Q( ) učení inteligentních agentů v prostředí umělého života

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Motivací tohoto výzkumu je ověření možnosti spojit rigorózní metody posilovaného učení a teorie řízení s behaviorálním (etologickým) přístupem k agentním technologiím. Výsledkem je architektura inteligentního autonomního agenta, který funguje v prostředích umělého života. Agent provádí od reaktivních chování (např. prchání a požívání potravy), přes jednoduché cílené chování (např. hledání zdrojů vody), až po komplexní plánování. Komplexním plánováním může být stavba přístřešku, průchod bludištěm s překážkami a hlavolamy a pod. Výsledné chování vzniká emergencí všech chování, která jsou volena na základě aktuálních priorit a motivací. Agent kontinuálně optimalizuje své chování za účelem zvýšení pravděpodobnosti přežití - optimalizačním kritériem je vzdálenost vnitřního stavu agenta od ideálních hodnot. Základními komponentami agenta jsou fyziologický systém, a kontroler. Fyziologický systém reprezentuje agentův vnitřní stav a jeho dynamiku.

  • Název v anglickém jazyce

    Hierarchical Q ( ) Learning Intelligent Agents in an Artificial Life Domain

  • Popis výsledku anglicky

    This research integrates rigorous methods of reinforcement learning (RL) and control engineering with a behavioral (ethology) approach to the agent technology. The main outcome is hybrid architecture for intelligent autonomous agents targeted to the Artificial Life like environments. The architecture adopts several biology concepts and shows that they can provide robust solutions to some areas. The resulting agents perform from primitive behaviors, simple goal directed behaviors, to complex planning. The agents are fully autonomous through environment feedback evaluating internal agent state and motivate the agent to perform behaviors that return the agent towards optimal conditions. This principle is typical to animals. Learning and control is realized by multiple RL controllers working in a hierarchy of Semi Markov Decision Processes (SMDP). Used model free Q( ) learning works online, the agents gain experiences during interaction with the environment.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JC - Počítačový hardware a software

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/1M0567" target="_blank" >1M0567: Centrum aplikované kybernetiky</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2008

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Kognice a umělý život VIII.

  • ISBN

    978-80-7248-462-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Slezská univerzita

  • Místo vydání

    Opava

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    26. 5. 2008

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku