Application of Coordinated Multi-Vehicle Formations for Snow Shoveling on Airports
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F09%3A00160054" target="_blank" >RIV/68407700:21230/09:00160054 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Application of Coordinated Multi-Vehicle Formations for Snow Shoveling on Airports
Popis výsledku v původním jazyce
In this paper, we present a framework that applies multiple groups of autonomous snowplow robots for efficiently removing the snow from airfields. The main idea is to form temporary coalitions of vehicles, whose size depends on the width of the roads toclean. The robots of a coalition then arrange in formation and accomplish assigned sweeping tasks. In the paper the problem of snow shoveling is divided into the subproblems of task allocation and motion coordination. For the task allocation we propose amulti-agent method designed for the dynamic environment of airports. The motion coordination part focuses on generating trajectories for the vehicle formations based on the output of the task allocation module. Furthermore a specific feedback controlleris introduced that achieves optimal breadthwise road coverage even in sharp turns. All components as well as the complete system have been verified in various simulations.
Název v anglickém jazyce
Application of Coordinated Multi-Vehicle Formations for Snow Shoveling on Airports
Popis výsledku anglicky
In this paper, we present a framework that applies multiple groups of autonomous snowplow robots for efficiently removing the snow from airfields. The main idea is to form temporary coalitions of vehicles, whose size depends on the width of the roads toclean. The robots of a coalition then arrange in formation and accomplish assigned sweeping tasks. In the paper the problem of snow shoveling is divided into the subproblems of task allocation and motion coordination. For the task allocation we propose amulti-agent method designed for the dynamic environment of airports. The motion coordination part focuses on generating trajectories for the vehicle formations based on the output of the task allocation module. Furthermore a specific feedback controlleris introduced that achieves optimal breadthwise road coverage even in sharp turns. All components as well as the complete system have been verified in various simulations.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JC - Počítačový hardware a software
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Intelligent Service Robotics
ISSN
1861-2776
e-ISSN
—
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—