Agent-Based Cooperative Decentralized Airplane-Collision Avoidance
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F11%3A00179351" target="_blank" >RIV/68407700:21230/11:00179351 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://ieeexplore.ieee.org/xpls/abs_all.jsp?arnumber=5523949" target="_blank" >http://ieeexplore.ieee.org/xpls/abs_all.jsp?arnumber=5523949</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/TITS.2010.2057246" target="_blank" >10.1109/TITS.2010.2057246</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Agent-Based Cooperative Decentralized Airplane-Collision Avoidance
Popis výsledku v původním jazyce
The efficiency of the current centralized air-traffic management is limited. A next-generation air transportation system should allow airplanes (manned and unmanned) to change their flight paths during the flight without approval from a centralized en route control. Such a scheme requires decentralized peer-to-peer conflict detection and collision-avoidance processes. In this paper, two cooperative (negotiation-based) conflictresolution algorithms are presented: iterative peer-to-peer and multiparty algorithms. They are based on high-level flight-plan variations using evasion maneuvers. The algorithms work with a different level of coordination autonomy, respect realistic assumptions of imprecise flight execution (integrating required navigation performance), and work in real time, where the planning and plan-execution phases interleave. Both algorithms provide a resolution in a 4-D domain (3-D space and time).
Název v anglickém jazyce
Agent-Based Cooperative Decentralized Airplane-Collision Avoidance
Popis výsledku anglicky
The efficiency of the current centralized air-traffic management is limited. A next-generation air transportation system should allow airplanes (manned and unmanned) to change their flight paths during the flight without approval from a centralized en route control. Such a scheme requires decentralized peer-to-peer conflict detection and collision-avoidance processes. In this paper, two cooperative (negotiation-based) conflictresolution algorithms are presented: iterative peer-to-peer and multiparty algorithms. They are based on high-level flight-plan variations using evasion maneuvers. The algorithms work with a different level of coordination autonomy, respect realistic assumptions of imprecise flight execution (integrating required navigation performance), and work in real time, where the planning and plan-execution phases interleave. Both algorithms provide a resolution in a 4-D domain (3-D space and time).
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JC - Počítačový hardware a software
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems
ISSN
1524-9050
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
36-46
Kód UT WoS článku
000287867000004
EID výsledku v databázi Scopus
—