Control and Navigation in Manoeuvres of Formations of Unmanned Mobile Vehicles
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F13%3A00206004" target="_blank" >RIV/68407700:21230/13:00206004 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0947358013000204" target="_blank" >http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0947358013000204</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ejcon.2012.10.003" target="_blank" >10.1016/j.ejcon.2012.10.003</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Control and Navigation in Manoeuvres of Formations of Unmanned Mobile Vehicles
Popis výsledku v původním jazyce
This paper proposes a method for controlling formations of autonomous nonholonomic vehicles in order to reach a desired target region. The approach is based on utilization of pairs of virtual leaders whose control inputs are obtained in a single optimization process using model predictive control (MPC) methodology. The obtained solution of the optimization includes both a complete plan for the formation including the overall structure of robots? workspace and control inputs for each vehicle. This ensures collision-free trajectories between the robots as well as dynamic obstacles. The proposed method enables to autonomously design arbitrary manoeuvres, like reverse driving or rotations of compact formations of car-like robots. Such a complicated behavior is illustrated by simulations and by experiments. Furthermore, the requirements that guarantee convergence of the group to the target region are formulated.
Název v anglickém jazyce
Control and Navigation in Manoeuvres of Formations of Unmanned Mobile Vehicles
Popis výsledku anglicky
This paper proposes a method for controlling formations of autonomous nonholonomic vehicles in order to reach a desired target region. The approach is based on utilization of pairs of virtual leaders whose control inputs are obtained in a single optimization process using model predictive control (MPC) methodology. The obtained solution of the optimization includes both a complete plan for the formation including the overall structure of robots? workspace and control inputs for each vehicle. This ensures collision-free trajectories between the robots as well as dynamic obstacles. The proposed method enables to autonomously design arbitrary manoeuvres, like reverse driving or rotations of compact formations of car-like robots. Such a complicated behavior is illustrated by simulations and by experiments. Furthermore, the requirements that guarantee convergence of the group to the target region are formulated.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JC - Počítačový hardware a software
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
European Journal of Control
ISSN
0947-3580
e-ISSN
—
Svazek periodika
19
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
FR - Francouzská republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
157-171
Kód UT WoS článku
000319851900008
EID výsledku v databázi Scopus
—