Telemetrický systém pro zvýšení bezpečnosti provozu ultralehkých letounů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F15%3A00231172" target="_blank" >RIV/68407700:21230/15:00231172 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://spisy.upv.cz/Patents/FullDocuments/305/305198.pdf" target="_blank" >http://spisy.upv.cz/Patents/FullDocuments/305/305198.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Telemetrický systém pro zvýšení bezpečnosti provozu ultralehkých letounů
Popis výsledku v původním jazyce
Telemetrický systém obsahuje standardně používané zařízení (1) EFIS s externími senzory a s externí výpočetní jednotkou (2). Externí výpočetní jednotka (2) je tvořená časoprostorovým plánovačem (2.5) trajektorií připojeným s blokem (2.3) statické terénní mapy, blokem (2.4) statických mapových podkladů, dekodérem (2.2) aktuálního cíle navigace, interpretrem (2.1) aktuálního stavu letounu v prostoru a detektorem (2.8) kolizí letových trajektorií, do něhož je zároveň připojen jeho výstup, stejně jako do druhého detektoru (9.8) kolizí. Vstupy interpretru (2.1) jsou navigační systém (5) GPS a interní senzorická jednotka (1.2). Vstupem dekodéru (2.2) je navigační systém (5) GPS. Dalšími vstupy detektoru (2.8) kolizí jsou prediktor (2.7) letových trajektorií a druhý časoprostorový plánovač (9.5), přičemž výstup je připojen do plánovače (2.9) úhybných manévrů. Ten je svým výstupem připojen na evaluátoru (2.10) úhybných trajektorií, který je zároveň jeho vstupem. Výstup evaluátoru (2.10) je připojen na aplikátor (2.11) úhybných trajektorií, jehož výstup je připojen s druhým aplikátorem (9.11) a vizualizačním systémem (1.3). Prediktor (2.7) využívá jako vstup přijímač (3) ADS-B a dekodér (2.6) absolutní polohy, který má na vstupu interpreter (2.1) a systém (4) CAS. Pro propojení s druhou externí výpočetní jednotkou (9) kooperujícího letounu slouží bezdrátová komunikační zařízení (7, 10).
Název v anglickém jazyce
Telemetric system for increasing safety of ultralight airplane operation
Popis výsledku anglicky
The telemetric system according to the present invention comprises a commonly used device (1) EFIS with external sensors and an external computation unit (2). The external computation unit (2) consists of a trajectory spatio-temporal organizer (2.5) connected to a block of static field map block (2.3), a static map bases block (2.4), a decoder (2.2) of a navigation actual target, interpreter (2.1) of the airplane actual state in the space and a decoder (2.8) of flight trajectory collisions, in which its output is connected, too, as well as in the second collision decoder (9.8). The interpreter (2.1) inputs are the GPS navigation system (5) and an internal sensory unit (1.2). The decoder (2.2) input is the GPS navigation system (5). The other collision decoder (2.8) inputs are a flight trajectory predictor (2.7) and a second spatio-temporal organizer (9.5), whereby the output is connected to a breakaway maneuver organizer (2.9). Said breakaway maneuver organizer (2.9) output is connected to a breakaway trajectory evaluator (2.10), which is at the same time the input thereof. The breakaway trajectory evaluator (2.10) is connected to a breakaway trajectory applicator (2.11) having its output connected to a second applicator (9.11) and to a visualization system (1.3). The flight trajectory predictor (2.7) makes use of its input receiver (3) ADS-B and an absolute position decoder (2.6) having on its input the interpreter (2.1) and the CAS system (4). Wireless communication devices (7, 10) serve for connection with a second computation unit (9) of a cooperating airplane.
Klasifikace
Druh
P - Patent
CEP obor
JD - Využití počítačů, robotika a její aplikace
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA01030847" target="_blank" >TA01030847: Telemetrické systémy a řídící algoritmy pro zvýšení bezpečnosti provozu malých civilních letounů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo patentu nebo vzoru
305198
Vydavatel
CZ001 -
Název vydavatele
Industrial Property Office
Místo vydání
Prague
Stát vydání
CZ - Česká republika
Datum přijetí
22. 4. 2015
Název vlastníka
České vysoké učení technické v Praze, Fakulta elektrotechnická; F AIR spol. s r.o.;
Způsob využití
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence