Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Bio-inspired aircraft control

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F18%3A00324873" target="_blank" >RIV/68407700:21230/18:00324873 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216305:26210/18:PU129456

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/AEAT-01-2017-0020" target="_blank" >https://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/AEAT-01-2017-0020</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1108/AEAT-01-2017-0020" target="_blank" >10.1108/AEAT-01-2017-0020</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Bio-inspired aircraft control

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Purpose This paper aims to present a state-of-the-art review in various fields of interest, leading to a new concept of bio-inspired control of small aircraft. The main goal is to improve controllability and safety in flying at low speeds. Design/methodology/approach The review part of the paper gives an overview of artificial and natural flow sensors and haptic feedback actuators and applications. This background leads to a discussion part where the topics are synthesized and the trend in control of small aircraft is estimated. Findings The gap in recent aircraft control is identified in the pilot–aircraft interaction. A pilot’s sensory load is discussed and several recommendations for improved control system architecture are laid out in the paper. Practical implications The paper points out an opportunity for a following research of suggested bio-inspired aircraft control. The control is based on the artificial feeling of aerodynamic forces acting on a wing by means of haptic feedback. Originality/value The paper merges two research fields – aircraft control and human–machine interaction. This combination reveals new possibilities of aircraft control.

  • Název v anglickém jazyce

    Bio-inspired aircraft control

  • Popis výsledku anglicky

    Purpose This paper aims to present a state-of-the-art review in various fields of interest, leading to a new concept of bio-inspired control of small aircraft. The main goal is to improve controllability and safety in flying at low speeds. Design/methodology/approach The review part of the paper gives an overview of artificial and natural flow sensors and haptic feedback actuators and applications. This background leads to a discussion part where the topics are synthesized and the trend in control of small aircraft is estimated. Findings The gap in recent aircraft control is identified in the pilot–aircraft interaction. A pilot’s sensory load is discussed and several recommendations for improved control system architecture are laid out in the paper. Practical implications The paper points out an opportunity for a following research of suggested bio-inspired aircraft control. The control is based on the artificial feeling of aerodynamic forces acting on a wing by means of haptic feedback. Originality/value The paper merges two research fields – aircraft control and human–machine interaction. This combination reveals new possibilities of aircraft control.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Aircraft Engineering and Aerospace Technology

  • ISSN

    1748-8842

  • e-ISSN

    1758-4213

  • Svazek periodika

    90

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    983-991

  • Kód UT WoS článku

    000447729300013

  • EID výsledku v databázi Scopus