Predictive Torque Control of Induction Motor with Integrated DC-Link Voltage Optimisation
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F20%3A00341891" target="_blank" >RIV/68407700:21230/20:00341891 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1049/iet-pel.2019.1597" target="_blank" >https://doi.org/10.1049/iet-pel.2019.1597</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1049/iet-pel.2019.1597" target="_blank" >10.1049/iet-pel.2019.1597</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Predictive Torque Control of Induction Motor with Integrated DC-Link Voltage Optimisation
Popis výsledku v původním jazyce
This paper proposes a new method leading to a reduction in the current and torque ripple of an Induction Motor (IM) drive controlled by a Predictive Torque Control (PTC). The method lies within the optimisation of DC-link voltage magnitude by a three-phase thyristor bridge rectifier. Using a controlled rectifier, the DC-link voltage can be adjusted in such way that the ripple of the IM state variables, caused mainly by treating the inverter as a source of only eight voltage vectors, is significantly reduced. Another positive consequence of the proposed algorithm is the reduction of DC-link-dependent switching losses. The DC-link optimisation algorithm is integrated within the PTC that is used for the torque and flux control. The theoretical analysis of the DC-link voltage influence on the drive behaviour is supported by simulation and experimental results conducted on a 5.5 kW IM drive, which confirms the benefits of the PTC with the DC-link voltage optimisation.
Název v anglickém jazyce
Predictive Torque Control of Induction Motor with Integrated DC-Link Voltage Optimisation
Popis výsledku anglicky
This paper proposes a new method leading to a reduction in the current and torque ripple of an Induction Motor (IM) drive controlled by a Predictive Torque Control (PTC). The method lies within the optimisation of DC-link voltage magnitude by a three-phase thyristor bridge rectifier. Using a controlled rectifier, the DC-link voltage can be adjusted in such way that the ripple of the IM state variables, caused mainly by treating the inverter as a source of only eight voltage vectors, is significantly reduced. Another positive consequence of the proposed algorithm is the reduction of DC-link-dependent switching losses. The DC-link optimisation algorithm is integrated within the PTC that is used for the torque and flux control. The theoretical analysis of the DC-link voltage influence on the drive behaviour is supported by simulation and experimental results conducted on a 5.5 kW IM drive, which confirms the benefits of the PTC with the DC-link voltage optimisation.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20201 - Electrical and electronic engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
IET Power Electronics
ISSN
1755-4535
e-ISSN
1755-4543
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
15
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
3396-3406
Kód UT WoS článku
000591720700019
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85095914859