Elektromobily (a hybridní automobily) předních českých podnikatelů mezi válkami – budoucí cestování od zásuvky k zásuvce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F20%3A00349013" target="_blank" >RIV/68407700:21230/20:00349013 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Elektromobily (a hybridní automobily) předních českých podnikatelů mezi válkami – budoucí cestování od zásuvky k zásuvce
Popis výsledku v původním jazyce
Elektromobilita je v současnosti realitou. Růst trhu má výrazně vzestupnou tendenci, neboť elektromobilita má evropskou i nadnárodní podporu, cena baterií klesá a vzdálenost cesty od dobíjecí zásuvky k příští potřebné zásuvce se stále prodlužuje. V řadě případů se elektromobily vyplatí i bez dotací již dnes. Elektromobil je historicky v technické podstatě jednoduchý stroj. Již v roce 1881 byl v Paříži představen technikem Gustavem Trouvéem první elektromobil. V českých zemích na nový trend navázali všichni významní čeští elektrotechnici – např. František Křižík ho koncipoval v roce 1895 pro poštu, Emil Kolben ho využíval pro cesty do své továrny z pražských Vinohrad do Vysočan a Josef Sousedík elektromobil viděl jako nejvhodnější cestovní prostředek po roce 1945 a sám ho také zkonstruoval v hybridní i plně elektrické podobě. V USA byl kolem roku 1900 pohon vozidel na elektřinu druhým nejrozšířenějším po parním pohonu. Rozmach spalovacích motorů datovaný do přelomu 19. a 20. století však vedl k tomu, že elektromobily kvůli nedořešeným způsobům dobíjení při delších cestovních vzdálenostech upadly na delší čas v zapomnění. Jak však vypadala cesta k současnému stavu? Které české automobilky se trendem elektromobility již koncem 19. století vážně zabývaly a s jakým výsledkem? Existoval transfer technických poznatků v tomto oboru ze západu do českých zemích a kdo byl případně jeho nositelem? To jsou hlavní otázky článku, který se v českém prostředí elektromobilitě věnuje.
Název v anglickém jazyce
Electric vehicles (and hybrid cars) of leading czech entrepreneurs between wars - future travel from socket to socket
Popis výsledku anglicky
Electromobility is currently a reality. The growth of the market has a significant upward trend, as electromobility has European and transnational support, the price of batteries is falling and the distance from the charging socket to the next needed socket is constantly increasing. In many cases, electric cars pay off even without subsidies today. The electric car is historically a technically simple machine. As early as 1881, the first electric car was introduced in Paris by technician Gustav Trouvé. In the Czech lands, all major Czech electrical engineers followed the new trend - for example, František Křižík designed it for the post office in 1895, Emil Kolben used it for trips to his factory from Prague's Vinohrady to Vysočany, and Josef Sousedík saw the electric car as the most suitable means of travel after 1945. and he also constructed it in hybrid and fully electric form. In the USA, around 1900, electric vehicle propulsion was the second most common after steam propulsion. However, the rise of combustion engines dating back to the turning point of the 19th and 20th centuries led to electric vehicles being largely forgotten for a long time due to unresolved charging methods over longer travel distances. But what did the path to the current state look like? Which Czech carmakers seriously dealt with the trend of electromobility at the end of the 19th century and with what result? Was there a transfer of technical knowledge in this field from the West to the Czech lands and who was its bearer? These are the main questions of the article, which deals with electromobility in the Czech environment.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
České století motorismu. II, Motorismus jako prostředek volného času
ISBN
978-80-87896-85-3
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
184-202
Počet stran knihy
327
Název nakladatele
Technické muzeum
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—