Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Acoustic vehicle speed estimation from single sensor measurements

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F21%3A00351743" target="_blank" >RIV/68407700:21230/21:00351743 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1109/JSEN.2021.3110009" target="_blank" >https://doi.org/10.1109/JSEN.2021.3110009</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/JSEN.2021.3110009" target="_blank" >10.1109/JSEN.2021.3110009</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Acoustic vehicle speed estimation from single sensor measurements

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper addresses acoustic vehicle speed estimation using single sensor measurements. We introduce a new speed-dependent feature based on the attenuation of the sound amplitude. The feature is predicted from the audio signal and used as input to a regression model for speed estimation. For this research, we have collected, annotated, and published a dataset of audio-video recordings of single vehicles passing by the camera at a known constant speed. The dataset contains 304 urban-environment real-field recordings of ten different vehicles. The proposed method is trained and tested on the collected dataset. Experiments show that it is able to accurately predict the pass-by instant of a vehicle and to estimate its speed with an average error of 7.39 km/h. When the speed is discretized into intervals of 10 km/h, the proposed method achieves the average accuracy of 53.2% for correct interval prediction and 93.4% when misclassification of one interval is allowed. Experiments also show that sound disturbances, such as wind, severely affect acoustic speed estimation.

  • Název v anglickém jazyce

    Acoustic vehicle speed estimation from single sensor measurements

  • Popis výsledku anglicky

    The paper addresses acoustic vehicle speed estimation using single sensor measurements. We introduce a new speed-dependent feature based on the attenuation of the sound amplitude. The feature is predicted from the audio signal and used as input to a regression model for speed estimation. For this research, we have collected, annotated, and published a dataset of audio-video recordings of single vehicles passing by the camera at a known constant speed. The dataset contains 304 urban-environment real-field recordings of ten different vehicles. The proposed method is trained and tested on the collected dataset. Experiments show that it is able to accurately predict the pass-by instant of a vehicle and to estimate its speed with an average error of 7.39 km/h. When the speed is discretized into intervals of 10 km/h, the proposed method achieves the average accuracy of 53.2% for correct interval prediction and 93.4% when misclassification of one interval is allowed. Experiments also show that sound disturbances, such as wind, severely affect acoustic speed estimation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF19_074%2F0016255" target="_blank" >EF19_074/0016255: Mezinárodní mobility výzkumných pracovníků MSCA IF III na ČVUT v Praze</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    IEEE Sensors Journal

  • ISSN

    1530-437X

  • e-ISSN

    1558-1748

  • Svazek periodika

    21

  • Číslo periodika v rámci svazku

    20

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    23317-23324

  • Kód UT WoS článku

    000709128900120

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85114714611