A Nonlinear Model Predictive Control Strategy for Autonomous Racing of Scale Vehicles
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F22%3A00361280" target="_blank" >RIV/68407700:21230/22:00361280 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1109/SMC53654.2022.9945279" target="_blank" >https://doi.org/10.1109/SMC53654.2022.9945279</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/SMC53654.2022.9945279" target="_blank" >10.1109/SMC53654.2022.9945279</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
A Nonlinear Model Predictive Control Strategy for Autonomous Racing of Scale Vehicles
Popis výsledku v původním jazyce
A Nonlinear Model Predictive Control (NMPC) strategy aimed at controlling a small-scale car model for autonomous racing competitions is presented in this paper. The proposed control strategy is concerned with minimizing the lap time while keeping the vehicle within track boundaries. The optimization problem considers both the vehicle’s actuation limits and the lateral and longitudinal forces acting on the car modeled through the Pacejka’s magic formula and a simple drivetrain model. Furthermore, the approach allows to safely race on a track populated by static obstacles generating collision-free trajectories and tracking them while enhancing the lap timing performance. Gazebo simulations using the F1/10 simulator showcase the feasibility and validity of the proposed control strategy. The code is released as open-source making it possible to replicate the obtained results.
Název v anglickém jazyce
A Nonlinear Model Predictive Control Strategy for Autonomous Racing of Scale Vehicles
Popis výsledku anglicky
A Nonlinear Model Predictive Control (NMPC) strategy aimed at controlling a small-scale car model for autonomous racing competitions is presented in this paper. The proposed control strategy is concerned with minimizing the lap time while keeping the vehicle within track boundaries. The optimization problem considers both the vehicle’s actuation limits and the lateral and longitudinal forces acting on the car modeled through the Pacejka’s magic formula and a simple drivetrain model. Furthermore, the approach allows to safely race on a track populated by static obstacles generating collision-free trajectories and tracking them while enhancing the lap timing performance. Gazebo simulations using the F1/10 simulator showcase the feasibility and validity of the proposed control strategy. The code is released as open-source making it possible to replicate the obtained results.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20204 - Robotics and automatic control
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
R - Projekt Ramcoveho programu EK
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
2022 IEEE International Conference on Systems, Man and Cybernetics (SMC)
ISBN
978-1-6654-5258-8
ISSN
1062-922X
e-ISSN
2577-1655
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
100-105
Název nakladatele
IEEE
Místo vydání
Piscataway
Místo konání akce
Prague
Datum konání akce
9. 10. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—